Jag och min Sambo köpte en Foma 4500 förra hösten och vi fick riktigt bra pris på den och säljaren sa den var väldigt bra och många var nöjda tydligen.... Något vi inte skulle lyssnat på! Under vintern var det väldigt kallt och efter 15 minus dog den och direkt elen fick sättas på *urk* och när den väl gick så orkade den knappt värma huset!
Vi har ett två plans hus från ca 72 dåligt isolerat mmmm på ca 130 kvm: Nedre våningen Skiss!
Röda är dörrarna och vilket håll dom går åt och trappan upp lila och ytterdörren ljusblå och oranga vart FOMAN sitter nu....
Över våningen: Skiss!
Notera att övre våningen bilden råkade bli mindre så det är inte mindre uppe än nere så ni inte tror fel
Nu är frågan! Vi har elräkning nu på ca 4000-4800 kr i månaden på vintern med skitpumpen! 10-15 minus ute -> nedrevåning! vardagsrum ca 17-18 grader.... Datarummet stängt med oljeelement på till 15 grader lekrummet öppen men har fläkt konvektorelement för att värma ytligare så inte knatten fryser, toan stängd utan värme för det använder vi inte, i tvättstugan ingen värme på så ca 10-15 grader.... Övervåning i oanvända utrymmet är oljeelement av och på toan finns ett litet direkt el element på några 100 watt som funkar rätt bra och i förrådet ingen värme.... I sovrummet har vi ett fläkt konvektorelement som jag satt in för att få cirkulation på luften ist för två oljeelement som satt där och värmen gick rakt ut igenom fönstren, vart lite billigare och ca 20-23 grader har vi där!
Vi fick låna 25000 på banken nu till en ny pump men dom skulle öka amorteringen 500 kr i månaden så kommer vi få ner elräkningen så det blir värt och öka amorteringen och köpa ny pump? Jag har kollat runt i stan och det som sälj är.... Bergslagskyl -> panassonic pumpar och kylteknik -> mitsubishi heavy pumpar.... Sen fick jag upp ögonen för fujitsu nocria serien och frågade berslagskyl om dom kunde ta hem en! och det vart NEEEJ! bara panassonic vi orkar inte krångla med andra märken!!!! Kylteknik ja vist det verkar se ut och vara en bra pump med bra kretik så den kan vi ta hem åt dig om du vill ha den och installera med garanti osv
jag frågade dom om vad dom tyckte om mitsubishi heavy och det var en bra pump med tyckte dom men nå krångel med avfrostnig bla bla jag inte fattade något men sen iaf sa han att dom har bra tillgång till reservdelar av mitsubishi osv så därför säljer dom mitsubishi heavy och rekomenderar dom den oftast och har inte testat så mycket andra pumpar än den....
Hur ska jag göra? Mycket yra frågor och kanske konstigt skrivet men stressen är på max när vintern är på väg!
Mvh Terho, Sofia och lille Arvid