Jeg er ny på forumet, samt norsk. Som dere skjønner, kan begge disse tingene bidra til at det er vanskelig å finne riktig løsning.
Har postet lignende innlegg på norsk forum, så får vi se om svenskene eller norrbaggarna finner den beste løsningen
Vi har overtatt ett hus, der tidligere eier har sagt at årlig elektrisk forbruk ligger på ca 30.000 kvh i året. Noe av årsaken til at forbruket er såpass høyt, er at det er svømmebasseng på ca 45m3. Jeg vurderer mulighetene for å få ned forbruket, og ønsker tips på løsning.
Lurer derfor på om jeg kan få råd om hvilken løsning som vil være best egnet for oss. Det er i tillegg til elektrisk oppvarming innvendig, mulighet for å fyre med ved og parafin.
Alternativer:
Alt1: Enkel løsning: luft/vann varmepumpe på bassenget.
Alt2: Luft/Vann varmepumpe bassenget + forvarming varmtvannsbereder
Alt3 Luft/Vann varmepumpe bassenget + forvarming varmtvannsbereder + viftekonvektor for oppvarming inne.
Alt 4: Luft/Vann varmepumpe bassenget + forvarming varmtvannsbereder + viftekonvektor for oppvarming inne + Solfanger?
Kan dere gi en anbefaling på hvilken løsning dere ville valgt? Hva må man regne med at løsningen kommer til å koste? Det er viktig at det er økonomi i dette, slik at løsningen/investeringen som anbefales må kunne forventes å være innspart ila 5-10 år. Jeg har fått tilsagn om tilskudd på 20%/10000 fra Enova. Jeg tar gjerne i mot anbefalinger på konkrete varmepumper/solfangere/viftekonvektorer som kan passe til dette.
Legger ved ett bilde, slik at man kanskje lettere kan forstå hva jeg snakker om?