0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag anser nog att besparingen borde bli högre med LV eftersom du bor i Zon 1.Detta för att Stockholm har en årsmedel temperatur på c.a 7 plus, vilket ger en förångningstemp( det som är det viktiga i pumpen) på c.a 0 till -1 grad. Om man istället tar BV och borrar ett riktigt bra hål så får man en KB temp in på årsmedel på c-a 4 grader. Vilket då ger en 3-4 grader lägre snitt förångningstemp.
underkylning Thumbsup Och dem du beskriver är ju lite mer standard betonade. Om man dimensionerar pumpen efter toppeffekt behovet så blir det bra. Men då kan man ju inte köpa en standard lösning förstås.
gradtimmar för stockholm från 0grader och uppåt ca 6800 timmar från -1 till -5mindre än 1000 timmar - 6 till - 25 dryga 600 timmar.räknar man från - 10 och neråt ca 250 timmar ett normal år . Euronoms luft-vatten polaris presterar 2,0 i cop vid -25 och 50 grader på tillopet. enligt specifikation . kör man för enkelheten i historien fast kondesering 50 grader så ger pumpen mer än 3,0 6800 timmar om året av behovet 2,5 ner till minus 10 och 2,0 vid minus 25. En installtör projektör som får tillåtelse att dimensionera som man ska bör få ihop en luft vatten med en års cop 2,8-3,0i bästa fall . c-c
Vet inte om jag kan hålla med dig här Roland. Sommar tid blir ju LV tokeffektivt vad gäller VV drift och borde definitivt tas med beräkningen. Har man en pool så, ja då skulle jag ta LV2.0 i cop nja.
Under 2009 förbrukade vi 29500 kWh, detta har fått mig att snegla på en luft/vatten-pump.Vad är rimligt att räkna på när det gäller en sänkning av uppvärmningskostnaden? Jag vill hellre vara realist än att kalkulera på glädjesiffror.