0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har det någon betydelse vilken stighöjd cirkulationspumpen är angiven till om höjden i sig är lägre än vad pumpen kan klara?Det vill säga, om jag, sätter en ny cirkulationspump mellan ackumulatortanken i källaren och värmepumpen som står i markplan (dvs 2,5 meter högre), spelar det någon roll för flödet om pumpen är avsedd för 4 meter eller 6 meter? (till huset i övrigt finns en separat cirkulationspump). Installatören vill byta min nya 4m cirkulationspump till en 6m under påstående om att det ger bättre flöde (för egen del tror jag därtill att allt för högt flöde stör skiktningen i ackumulatortanken).Kan någon ge svar???
Frågan är berättigad. Acktanken ligger i dag som "första element". Syftet är dock att jag skall byta värmepump till en modernare (luft/vatten). Sedan skall en shunt installeras på tanken, så att varmare vatten från toppen skall kunna shuntas in till elementen. I acktanken finns varmvattenslingor som förvärmer till en varmvattenberedare. En fråga på detta blir naturligtvis om det är en bra lösning? Som spetsvärme kan dels en elpatron i acktanken användas, dels har jag en fristående oljepanna som separat kan shuntas in vid behov.