Hittat rätt kul mätning från Norge, på temp fluktuationen i en orörd borra!
Jag har jagat SGU en del, min far utförde mätning av grundvattennivå i tiotalet hål i många år och även temp i ett hål!
Men det var minst 25 år sen han slutade.
Dom har inte ens svarat när jag mailat, siffrorna finns säkert men i nåt dammingt arkiv!
Dom Norska siffrorna ger oss en hint hur det funkar! Ja den "naturliga" återladdningen villsäga....
Ett för klent hål i serie med ytjord som förstärkning ger en viss "återladdning" men sannolikt är förlängningen i sig av mycket större värde. Det blir ju lite drifttimmar under sommarsäsongen, så återladdningen blir liten.
Återladdning med kontinuerlig körning av cirkpumpen äts nog upp av driftskostnaden på pumpen, flera gånger om.
Kan man ladda så jämnvikt nås så "smiter" iofs ingen energi iväg, utan varje vinter har man ett hål lika bra som första året med ett nytt hål.
Men som Roland sa, det kanske ger 1 grads högre snittemp, kanske liite mera. Det ger ingen nämnvärd besparing samtidigt som cirkpumpen drar säg 5 kwh/dygn!
Frikyla är helt ok som återladdning, eftersom kostnaden för drift av cirkpumpen betalas av den högre komforten man får. Då kan man ju räkna med att tamphöjningen är "gratis".
Med frikyla torde man ha ett "orört" hål varje ny vintersäsong, kanske tom lite bättre än så!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8372.0