0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard du kanske har bättre beräknings sätt.
Det som vill till är värmeväxlare på vägen för samma vätska som går i borren kan ej gå i konvektorerna.
Klart vill du alltid bara ha konvektorn kopplad till borren. Då borde det gå bra. Vintertid kunde vara bra att ha den till värme kopplad ihop med radiatorsystemet.Men du har väl speciell köldvätska i borren. Eller hur?
Ja Janne, jag tror du har ganska rätt om den ungefärliga kyleffekten. Jag har ett faktablad från om 'Naturkyla' från IVT (främst för större anläggningar). Med enklaste installationsfallet, d v s att man använder samma kollektor för kyla och värme, så anges att man kan få ut c:a 7 kW på 250 m borrlängd (tumregel). Då är inte värmepumpen inblandad överhuvudtaget, utan man kör brinen direkt (enligt skisserna utan värmeväxlare, men det kan ju vara fel) till kylkonvektorerna. Med mina 196 m borde jag därmed kunna få ut c:a 5.5 kW, d v s nära det du uppskattade. Vidare redovisar man ett exempel från ett kontor (jag skall finräkna senare) med 16 arbetsplatser, allmänutrymmen, konferenrum och entré, där man kommer fram till ett behov av c:a 13 kW. Därmed borde 5,5 kW vara jämföresevis lagom.Då borde man kunna få ungefär motsvarande återladding av borran (sämre mot slutet av sommaren, eftersom tempdiffen minskat), vilket väl är i samma härad som uttaget under vintern (förutsatt att integralen av driftprofilerna inte är väsenskilda). Naturligtvis är detta bara grova uppskattningar, men lika avgörande är nog frågan hur mycket som verkligen magasineras, och hur mycket som transporteras bort av t ex vattenströmmning (inget? nästan allt?)/N Lucas
Michael MDu som verkar kunna detta område finns det en del anläggningar som jag beskrev som använder värmeväxlare mellan KB och fläkt konv och sen kopplar allt ihop med det normala radiatorsystemet. Så sprids kylan i hela bostaden med lite högre temp men det gör att kondensproblem minskar. Jag anser att max diff över konvektor skall vara 5 grader och lagom temp är 18 grader vatten då luften i rummet är 23-24 grader. (större vattenflöde med mindre kyl diff ) Cirk pump gående på ca 1000l/h. Så samma krets med bay pass skickar sen värme vintertid.Har du lösning för detta eller använder alla direktkoppling till sep konv för kyla?
Har en gammal vedpanna som jag tänkte använda till att återladda borran med, -lite då och då när man har eldningsbart spill tillövers. Är jag ute och cyklar i min tankegång? tacksam för synpunkter o råd angående detta.