0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som inte fungerar är att lagra värme från sommaren till vintern i ett borrhål.
Citat från: Roland skrivet 02 april 2006, 11:07:16Det som inte fungerar är att lagra värme från sommaren till vintern i ett borrhål. Men eftersom man succesivt kyler ner ett borrhål under en period av flera år så måste det ju gå att lagra kyla? Om det går att lagra kyla så måste det ju gå att lagra värme? Men för att bryta den nedåtgående temperaturkurvan så måste man förmodligen mata ner mera värme än man tar ut. Förmodligen hopplöst att ens försöka. Men jag tror på att ha en ytjordslinga att köra VP på sommaren och en bit in på hösten för att låta naturen återladda borrhålet. Men det är bara om borrhålet är för grunt och kallt.
FLM30 fungerar rent tekniskt, det har jag aldrig ifrågasatt, vad jag däremot alltid har hävdat är att den med nuvarande prissättning och elförbrukning till cirkulationspumpen är en mycket dålig affär. En tredjedel av priset och en verkningsgrad på cirkulationspumpen som är åtminstone en faktor tre större och jag kommer att hålla tyst om FLM30.
Citat från: Roland skrivet 02 april 2006, 11:07:16FLM30 fungerar rent tekniskt, det har jag aldrig ifrågasatt, vad jag däremot alltid har hävdat är att den med nuvarande prissättning och elförbrukning till cirkulationspumpen är en mycket dålig affär. En tredjedel av priset och en verkningsgrad på cirkulationspumpen som är åtminstone en faktor tre större och jag kommer att hålla tyst om FLM30. Kanske skulle bygga en egen flm filterskåp fläkt kylbatteri oc använda sig av flödet som brinepumpen ger tappar ju då lite av effeten men slipper extra strömförbrukningen som en extra cirkpunp ger
Jag tror det ger bättre resultat om man kopplar jordslingan i serie med borran så att värmepumpen alltid får arbeta mot båda värmetagen samtidigt, sommar som vinter, sommartid (förutsatt att man har jordslingan före borran) så kommer jordvärmen att återladda borran litegrann tack vara de korta gångtiderna som värmepumpen då har, den tar ned värmen från marken i borran, och innan vattnet hunnit gå ett helt varv i kollektorn så stannar kompressorn och därmed cirkpumpen.Vatten från markslingan som kanske håller en temp på 10-17 grader har då transporterats ned i borran och värmer på så sätt delvis borran trots att man gjort ett mindre enrgiuttag ur kollektorn.
Kanske skulle bygga en egen flm filterskåp fläkt kylbatteri oc använda sig av flödet som brinepumpen ger tappar ju då lite av effeten men slipper extra strömförbrukningen som en extra cirkpunp ger
Det är kul att fundera på lösningar, synd att det aldrig blir något av...Man skulle kunna tänka sig att man har ett kylbatteri som man kör frånluft genom på vintern och tilluft på sommaren. Då skulle man få FLM, frikyla och återladdning allt i ett. Det borde gå med spirorör och spjäll.
Vore det omöjligt att återladda skulle man heller inte se någon temperatursänkning i borrhålet. Det beror på bergtyp och energiuttag.
Vore det omöjligt att återladda skulle man heller inte se någon temperatursänkning i borrhålet.