0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är kanske tokig ide. Men ännu mer sparas av att isolera sin bostad mer. Då kan borren slopas helt i framtiden och står då som ett monoment från forna dagar då man borrade och slet utan att spara energi.
Jag kommer att sommartid vår och höst njuta i mitt tropiska klimat i södern sen när vintern kommer låter jag fiskarna tillsammans med den magasinerade värmen hjälpas åt att sköta uppvärmningen av mitt hus.Så när det den lackas till jul kommer tomten med en glad present för att jag har tagit hand om vår miljö och lovat att mina barn skall få det fortsatt varmt och gått för det behövs ej så mycket energi att värma mitt hus.Men i norrland då de mörka skogarna kommer farande med vindpinande snö och man kör med sin borr till bristningsgräns för att elen är för dyr. Man vågar ej slå till vårt kära el så utom då man åker bort då man ej litar fullt på den gamla VP som surrar surrar sin gilla gång.Vi i södern har redan hunnit avverka en eller två nya VP som bara blir bättre och bättre efterhand som tekniken går fram. I norr har man ej råd att byta ut pga att de dyra lånen är fortfarande kvar efter den stora investering man gjorde på 20 hundra talet.
Skrivet: idag kl. 20:05:41Skrivet av: Plumber Jag tror inte det minsta på allt dravel om att "återladda" borran. Det vore ju som att stoppa ner en akvariedoppvärmare i Mälarn . Det enda som möjligen kan vara till hjälp är ju om uttagen sitter på KBtilloppet till VPn så man kan använda den extravärmen på så sätt,men att värma upp gråberg och jag vet inte hur många tusen kubik grundvatten så skulle jag nog säga,lägg ner.
Jag tror inte det minsta på allt dravel om att "återladda" borran. Det vore ju som att stoppa ner en akvariedoppvärmare i Mälarn . Det enda som möjligen kan vara till hjälp är ju om uttagen sitter på KBtilloppet till VPn så man kan använda den extravärmen på så sätt,men att värma upp gråberg och jag vet inte hur många tusen kubik grundvatten så skulle jag nog säga,lägg ner.
Så min vinst vid -10 grader är att 20% höjning av temp enkelt altså går Vp ner til minus -15 med lätthet.
Hmmm. Jag vet inte om jag jag riktigt förstår ditt resonemang. Det borde ju i så fall gälla även för den 'normala' användningen av en borra, d v s om man inte kan påskynda höjningen av temperaturen (=återladda) i borran på sommarhalvåret, så borde temperaturen heller inte kunna sjunka succesivt under kylningen (=värmeuttaget) under vinterhalvåret. Som framgår av många inlägg i detta forum så detta dock ett mycket vanligt problem, d v s borran fryser. I sådana fall borde väl en återladdning ha mycket god effekt, i synnerhet som tempdiffen vid återladdningen torde vara betydligt större än vid värmeuttaget under vintern.
Men Plumber, för ordentligt stora anläggningar så måste du väl ändå hålla med om att korttidslagring av värme inte bara fungerar utan dessutom är en god ide.