0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.
Citat från: svenske kocken skrivet 11 augusti 2010, 13:38:09Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.Varför? Lite OT men;Jag har jobbat som målare i tio år och fattar fortfarande inte varför man ska fasa av kanten. Rör sig gipset av nån anledning hjälper det inte på nåt sätt att det är fasat. För fästet har det ingen betydelse alls.Som sagt, skulle vara intressant och få veta varför.
Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.
Citat från: 5.2 racing skrivet 12 augusti 2010, 10:08:04Citat från: svenske kocken skrivet 11 augusti 2010, 13:38:09Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.Varför? Lite OT men;Jag har jobbat som målare i tio år och fattar fortfarande inte varför man ska fasa av kanten. Rör sig gipset av nån anledning hjälper det inte på nåt sätt att det är fasat. För fästet har det ingen betydelse alls.Som sagt, skulle vara intressant och få veta varför.Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.
Har man jobbat som målare och inte har koll på varför man fasar av gipsskivor kan man ju börja undra.
Citat från: purjo__ skrivet 12 augusti 2010, 10:36:15Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.Det är väl därför som målarna använder pappremsor och bredspacklar skarven. Ett av skälen till att fasa kanten är att få bort ev. ojämnheter som blivit på finsidan i samband med delning och montering. En fasad kant är inte lika känslig för stötar vid hantering av skivan. Fasningen görs normalt bara genom att man skär av 2-3 mm av kanten med en fashyvel eller kniv, att fasa kanten så att hela remsan får plats gör man inte. Det som händer då är att man skapar en ny sprickanvisning där gipsets ytpapp har tagits bort Det finns massor av bra information i Gyproc Monteringshandbok, speciellt kapitel 7 behandlar gipskivor http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/Monteringar/MontHKap7.pdf
Bäst svar på min fråga hittills. Men känsligheten i kortskarvarna är väl inte värre än dom långa eller? Sprickanvisning? Vad menas mer konkret? Fördela ut sprickrisken ut i ytpappen?