0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 06 september 2010, 09:01:11Ja - i princip. Men, då måste handukstorken alltid vara igång när värmebehovet överstiger det som radiatorn ger.vadå, brukar ni bryta flödet på era torkar?
Ja - i princip. Men, då måste handukstorken alltid vara igång när värmebehovet överstiger det som radiatorn ger.
Däremot så har jag en egen fråga. Om man ska ha både el och vp:n inkopplad så måste man antingen ordna en lokal cirkulation i handdukstorken. Annas kommer ju hela radiatorsystemet att värmas av elpatron, och det blir ju inte speciellt billigt. Kanske det räcker med att cirkulationspumpen är avstängd. Om jag har förstått rätt så använder man enbart eluppvärmning på sommaren då övriga värmen är avstängd. Frågan är då om man måste skapa en lokal cirkulation i pumpen. eller möjligtvis ha ett par ballofixventiler så att man kan stänga av torken från det övriga radiatorvattnet.
Hej,Jag hade en liten fundering , jag har svedbergs kromade ventil med av på-funktion och tvårörssystem. jag skulle vilja strypa returen men vad jag förstått så kommer vattnet in med det långa röret och returen är i botten på det samma? Men kan man inte strypa lite genom att ställa över det något mot ettrörsystem så inte returen blir så varm, värmen rusar juh bara igenom torken?MvMaskrosen
hej igen, Jepp, en sådan ventil är de!Jag ser ingen skruv så ska försöka med lite mer våld att skruva av ratten. Det blir lite bättre om jag kan strypa på returen än att ställa ner ratten, jag vill nämligen ha lika kall retur som på elementen ca 23 grader då jag kör med fjärrvärme. Då kan jag öppna hanratten fullt å sen strypa på returen.
Jag hittade När man öppnat ratten helt kom det fram en stor mutter längst in mot handdukstorken som ersatt den gråa hatten/locket på din bild. Så nu väntar jag på ett verktyg för att strypa returen som jag antar är rätt lätt bara man får bort "locket"?Men nu läste jag beskrivningen på den länken du skickat. Där står det att ventilens retur stängs av med en spindel under det runda locket, det msået väl vara det jag är ute efter, då kanske jag inte behöver rota under ratten då den verkar bara styra tilloppet?