Det skulle kunna vara för liten skillnad mellan start- och stopptemperaruren för varmvattenproduktionen.
Min panna var ställd på endast en grads skillnad fån fabrik vilket gav just det fenomenet.
Ja det låter troligt. Tyvärr följde det inte med några instruktioner till anläggningen (det kanske är brukligt i värmepumpskretsar att man inte ger ut skrivna instruktioner och/eller märker ut vad strömbrytare och knappar går till?). Det finns 3 olika ställdon/termostater med tempgivare och två inställningar: Range och Diff. De är inställda på följande:
Givare ansluten på rör till kompressor: Range 15 ºC, Diff 2.5 ºC.
Givare ansluten på rör mellan nåt som ser ut som en slags värmeväxlare (?) och shuntventilen: Range 60 ºC, Diff 4 ºC.
Givare på ackumulatortank: Range 52 ºC, Diff 4 ºC.
Sedan finns en timerdosa i kopplingsskåpet som det står "EVR" på, och den har följande inställningar:
Natt: 0 ºC
Dag: +5 ºC
Kurvlutning: 1
Timern är inställd på "0", dvs. Dag (det finns tre lägen, Dag, Natt och Auto), alla "taggarna" runtomkring klockan verkar vara i innersta läget, osäker på vad det innebär.
Det finns tre lysdioder på denna dosa också, två röda märkta "+" och "-", och en grön i mitten märkt "0". Den röda som är märkt "-" har lyst varje gång jag öppnat på skåpet under dagen. Vad nu det betyder...
Tempmätarna på ack.tanken har följande temperaturer:
Uppe: 50 ºC
Mitten: 46 ºC
Nere: 44 ºC
Mätarna rör sig möjligtvis någon mikroskopisk del av en grad strax efter att pannan stängt av... men det kan lika gärna vara mina ögon som går i kors efter att ha stirrat på tempmätare i en kvart
Innetempen är som sagt inställd på 15 ºC enligt morsan. Inte heller denna termostat har några som helst siffror på sig, man ska tydligen bara "veta" att det ena strecket betyder 20 ºC och det andra 15 ºC... Så om morsan har fel kan den stå på i princip vad som helst. Det hela ger verkligen ett seriöst intryck! Thumbsup