0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, och rätt frågor skall ställas så att man kan undvika att få en elpanna när det blir riktigt kallt ute, även om det kanske kostar några tusen eller tiotusen extra.Man kan inte förvänta sig att gängse VVS:are, eller försäljare, helt och fullt förstår vikten av att ha ett adekvat dimensionerat radiatorsytem till en standardvärmepump.Är vi överens om detta så är det lungt för mig.
Citat från: Rickard skrivet 13 augusti 2010, 21:30:50Ja, och rätt frågor skall ställas så att man kan undvika att få en elpanna när det blir riktigt kallt ute, även om det kanske kostar några tusen eller tiotusen extra.Man kan inte förvänta sig att gängse VVS:are, eller försäljare, helt och fullt förstår vikten av att ha ett adekvat dimensionerat radiatorsytem till en standardvärmepump.Är vi överens om detta så är det lungt för mig.försäljaren ska absolut ha den kunskapen , hur ska det annars bli rätt . ansvarig installatör ska ha den kunskapen , Kan inte säljaren /installatören svara och förklara systemet han tänkt bygga välj en annan och ta referenser . cocacola
Tyvärr, i mina trakter finns det bara en som ev. kan/vill räkna lite själv och dessutom förklara, så att i alla fall vissa förstår, men han är lite dyrare så många presumtiva kunder tappar intresset. Dom övriga använder möjligen leverantörens beräkningsprogram (dock inte alla flera låter Ahlsell räkna) några chansar lite, några gör hembesök. Det är den verklighet som råder här. I dina trakter finns i så fall bara en som skulle ha jobben . Chansa lite med andras ekonomi får inte förekomma . Låta andra räkna Sc:,har dom inte varit på plats och kunnat verifiera energieförbrukningen äventuella oegentligheter i rad systemet så som avsknad av radiatorer eller dyligt. möjligheter till injustering ja hela den listan som finns när man tar fram en kund anpassad lösning , då blir det inge bra då får man såna här diskussioner och problem. och dom företagen bör göra 2 saker. utbildning eller välja något annat att göra. cocacola