Tjena, har tänkt att investera i en LV-pump och har fått in 4 olika anbud. Nu skall man bara lyckas välja också,.. det skiljer nästan 40 000 på billigaste och dyraste. Nedan följer en lista med de anbud jag fått in, lite för och nackdelar med de olika paketen så som jag ser det, samt pris inklusive installation, efter ROT-avdrag. Kommentarer? Vad skulle ni ha valt?
Bor i Skåne i ett ganska standard 70-tals hus med 1,5 plan. Vattenburen el idag. 188m2. 3 barn och duschglad fru.
Thermoheat (Themoheat innedel med Mitsubishi PUHZ-RP 60 utedel (tror jag) på 10,9kW)
http://www.thermoheat.se/Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)
Minus: Lite okänt, 2 års garanti
Mitt pris efter ROT: 103 500 kr
Nibe (Nibe VVM300 innedel med Nibe Fighter 2025 utedel på 8kW)
Plus: Välkänt märke
Minus: Inte inverterstyrd, vatten i utedelen
Mitt pris efter ROT: 110 000 kr
IVT (IVT Kombimodul 200 A/W med IVT Air 90 utedel på 8,8kW)
Plus: 5 års garanti på inne/utedel och 10 års garanti på kompressorn, välkänt märke
Minus: Inte inverterstyrd
Vet någon om det körs vatten eller bara kylmedium till utedelen på den här? Försäljaren som var här var lite osäker.
Mitt pris efter ROT: 92 500 kr
LG (Custombygge som görs av firma med en Nibe VPA 200-70 ack tank och en LG Therma V AHUW096A0 utedel på 9kW)
Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, designen låter lite lik Thermoheat där VP:n jobbar direkt mot hela vattenmängden i acktanken
Minus: 2 års garanti, lite utlämnad till firman då det inte är ett "standardpaket", ingen automatik för legionellabekämpning (försäljaren menar på att det inte behövs eftersom vattnet rör sig hela tiden, ingen har någonsin fått legionella i en VP-anläggning).
Mitt pris efter ROT: 73 000 kr
Så skall man gå på de mer välkända som jag tycker verkar ligga lite efter rent tekniskt, eller vågar man satsa på uppstickarna med lite nyare teknik?
Det här med garantier är också en intressant puck. Vad ger maskinskadeförsäkringen i hemförsäkringen efter att garantin gått ut?
MVH
Stefan