0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har tänkt hålla mig utanför men jag kan inte hålla mig längre.mrstef lyssna inte på detta. Om du har ett system där du vill ha 55 grader vid dut finns det inte en sportmössa att du kommer få en ren elpanna när du behöver spets. Vad gäller maskin som inte kör ut varken vatten eller gas så vet jag att Rickard kan tipsa dig om minst 2 fabrikat. Lycka till
Hur menar du då purjo
Har man ett äkta högtempsystem så blir värmepumpen en elpanna vid DUT (då behöver radiatorerna 80°C för att hålla huset varmt), punkt slut, om inte ombyggnationer eller specialvärmepumpar används.En av de vanligare problemen som dryftas här i forumet när det blir riktigt kallt ute...Istället för att köra värmepump och elpatroner i vattenkretsen kan man då istället spetsa med elradiatorer, kupevärmare eller vedeldning.Att bygga om för att klara DUT vid max 55°C i ett sånt system kräver utbyte av alla radiatorer, och förmodligen hela rörsystemet, vilket kan göra hela investering svår att räkna hem.Luft/vatten-värmepumpar som inte kör vatten eller gas mellan ute och innedel är bland annat Thermia och Sfinxs Solar, finns säkert fler - de har istället en glykolblandning som gör dem fryssäkra, men alla former av extra värmeväxlingar är en nackdel ur COP-synpunkt, och det är en av anledningarna till att inte fler använder sig av detta = en extra värmeväxlare gör det dyrare, och den sämre COP:n gör besparingen mindre.