Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men känner att jag behöver förtydliga mig.
Visst får man skriva vad man vill, det jag säger, och det står jag för, är att det lätt ger en skev bild av verkligheten när en storpostare i vart och vartannat inlägg sågar eller höjer en enskild produkt baserat på egna erfarenheter, eller uppfattningar som kanske inte är av så stor betydelse.
Jag vet att en enda enskild medlems frekventa inlägg i detta forum kan, kommer, och har gjort - påverka bilden av en viss typ av värmepump, vilket jag inte tycker är helt relevant.
Om jag skall komma med ett exempel på hur jag tycker man kan uttrycka sig är typ som följer:
Jag har haft en Nocria, och den fungerade bra och gav mycket värme, en svaghet med dessa är dock att man inte kan ställa upp vingarna för att få varmluften att blåsa rakt ut, vilket i vissa fall kan vara en fördel ur värmespridningssynpunkt, t.ex. om värmepumpen placeras trångt i en hall.Istället för att skriva:
Köp inte nocrian, den har så dåliga möjligheter att ställa in luftflödet att den är helt värdelös, jag skulle aldrig köpa en, och jag rekommenderar ingen annan att göra det heller.Ju mer tvärsäker man är, desto större vikt lägger dessutom andra besökare i forumet vid inläggen, och när enskilda medlemmar är tvärsäkra i frågor där många andra har motsatt uppfattning så riskerar de tvärsäkert skrivna inläggen, även om de inte är representativa för den allmänna uppfattningen, att vikta över till förmån för den som uttalar sig tvärsäkert.
Detta är inte en bra sak, om man vill att forumet skall ge en objektiv bild av olika varor/produkter i forumet.
Vill tillägga att jag aldrig ens sett en Nocria i drift, men kan hålla med om att det i vart fall teoretiskt är en brist om man inte kan ställa luftriktarna i vilket läge man än vill ha dem, så på detta sätt håller jag med i Apans kritik, det jag vänder mig mot är att vissa (ingen nämnd - ingen glömd) medlemmar gör detta i så stor omfattning att det blir en helt avgörande faktor för många besökare - och att det i realiteten kan resultera i att de istället köper en mycket sämre värmepump (t.ex. en som sparar mindre el och inte håller lika länge).
När det gäller just Nocrian så kan jag inte påstå att jag sett eller hört någon annan klaga på spridningen av värmen, men jag kan ha missat det.
När det gäller Oraklets kommentar om sponsring så annonserar de så vitt jag kan påminna mig inte i forumet, om det nu var mig du beskyllde för att vara ej objektiv p.g.a. sponsring?
Eller tror du att de betalar mig under bordet?

Den kritik du Oraklet fått är beroende på precis samma sak som jag beskriver ovan, frekventa postare, som i många inlägg skriver upp eller ned ett visst fabrikat tenderar att snedvrida bilden av marknaden och enskilda produkter.
Även om jag har uppfattningen att t.ex. Thermias produkter tillhör de bättre, så skulle inte jag av den anledningen skriva det i vart och vartannat av mina inlägg, det är inte relevant - så mycket kritik får inte Nibe, IVT eller CTC att jag anser att det finns någon som helst anledning att framhålla att annat fabrikat bara för att jag har fått känslan av att de eventuellt skulle kunna vara aningen bättre än övriga.
Detsamma gäller som sagt i fallet när jag eller någon annan anser att en vara är lite sämre, OK, man kan ha den uppfattningen och även då och då ge uttryck för den, men man behöver inte pumpa forumet full med kritik för det.
Tittar man på COP och besparing i de olika tillverkarnas kalkyler så är det som regel extremt liten skillnad, och handen på hjärtat, ingen kan säga vilka värmepumpar som kommer att hålla längst.
Kan väl tillägga att de flesta företagare säljer den vara de anser vara bäst, mest prisvärd, och tillräckligt bra, att de medlemmar som äger ett företag och säljer eller arbetar med en viss värmepump skulle tillåtas marknadsföra dessa i sina inlägg skulle bara bli en "pissing contest" mellan de olika fabrikaten/lägren.
Som läsare föutsätter jag att en medlem som lever på att installera det ena eller andra fabrikatet också anser det vara bäst, eller i vart fall att de vill marknadsföra dem som bäst i forumet.
Jag tycker det räcker om man i sin signatur skriver nåt i likhet med "Monterar värmepumpar av xx fabrikat", eller "Monterar värmepumpar av alla fabrikat, men om jag får välja blir det oftast av märket xx"
Sen behöver man inte upprepa det i inlägg efter inlägg då det liksom är underförstått.
Visar man ödmjukhet, och respekt även för andras uppfattningar så inser nog de flesta rätt snart att inget i denna bransch är svart eller vitt, och jag tror att det är bra både för enskilda medlemmar och forumet i sin helhet om vi försöker vara så objektiva som möjligt, och ta hänsyn till mer än bara en luftriktare, en viss typ av värmeväxlare eller vad nu vara månde som vissa tillverkare har bättre eller sämre än andra.
Alla fabrikat har sina brister, alla, är det inte tekiska brister kan det vara brister i sevice, prisnivå eller leveranser.
På samma sätt har alla fabrikat sina fördelar, och oavsett om det gäller fördelar eller brister ger det en snedvriden bild av produkten om enskilda medlemmar tvärsäkert och ofta framför sin uppfattning, postitiv eller negativ, om specifika modeller.
När det gäller Apan och hans påstått negativa inlägg så är det inte nåt jag uppmärksammat, och den kritik jag gav Apan kan mycket väl ha varit obefogad, eller överdriven, min tanke vara inte att kritisera någon enskild medlem, utan bara visa på ett exempel på hur
en persons uppfattning kan påverka bilden av en viss vara för extremt många besökare, och på så sätt påverka marknaden på ett sätt som inte är relevant i förhållande till den eventuella brist som påpekas.
Jag vet att det kanske kan upplevas som "överspänt" av mig, men jag anser mig ha ett visst ansvar för att det beröm, och den kritik, som framförs i detta forum är relevant, och framförs i "lagom" mängd, just för att forumet har en så pass stor påverkan på vilka produkter som säljs eller ratas.
Jag gör så gott jag kan för att ta mitt ansvar, men visst kan jag förstå att det kan upplevas som ett övergrepp av mig, eller en inskränkning av yttrandefriheten, när jag försöker balansera den bild som ges av enskilda varor/produkter i forumet, det har jag full förståelse för, det enda jag vill är att ni skall försöka se min sida av saken också.
Inte kul när det ringer försäljare som inte vill annat än att sälja T.ex. Nocrian, IVT:n, Thermian eller Panasonic - för att de tycker den är bäst, men det visar sig att kunderna har läst "så mycket dåligt om den i värmepumpsforum" att de inte vill ha den...
Och speciellt om kritiken inte är relevant.
För att verkligen förtydliga min uppfattning i denna fråga kan ni väl fundera på vad som skulle hända om jag i "alla" mina inlägg började rekommendera IVT:s bergvärmepumpar och Daikins luft/luftvärmepumpar.
Tror ni att det skulle påverka marknaden?
Jag tror det, och jag tror även att Apan, Oraklet, CarlN, coca-cola och alla andra storpostare kan påverka marknaden om de inte försöker skriva så objektiva och relevanta inlägg som möjligt.