0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Med tanke på vad detta kalas landar kostnadsmässigt med alla nödvändiga prylar är jag ofin nog och frågar om du funderat på vad en simpel luftvärmepump som används för både kyla och värme skulle kosta dig i jämförelse, sen finns det både markis och skyddsfilmer för fönster som också kan få ner hettan.
Lexus: Menar du slang på 4-5 meter djup??
Ja precis, vätskekyld vätskekylare, finns det? Och vad kostar de ungefär?
Okej nu fattar jag..... jäkligt intressant
Känns som det måste finnas en anledning till varför inte typ nibe eller ivt erbjuder en mer färdig lösning?
Och kan man inte köra ut varma i backen via en växlare och KB-sidan in i kylbatterier? Eller blir det för varmt?
Stefan, visst är det du som har ett hus som ser ut som en banan? Gissar att det huset har betydande kylbehov, på grund av de stora glasytorna?
Tråkigt bara att du fastnar för den tekniken, som dumpar kompressorenergin d.v.s den tillförda el-effekten bidrar inte till komfortökning på sommarhalvåret.
Det finns grejer för det ändamålet, men är inte så vanligt i villamiljö i sverige. Kommer du ner till sydeuropa, så är det betydligt vanligare på grund av höga grundvattentemperaturer.
När etanolen kommer över en viss temperatur, så blir den plötsligt labil. Värmepumpen gillar dessutom inte höga temperaturer, när den ska göra varmvatten. Går iofs att shunta ner, men allt påhäng är snart i pris med en borra......varför den bör väljas istället. Du behöver nämligen en volymtank till den aktiva kylan också. Vill du inte ha 200 liter spritlösning inomhus, så måste du ha en separat värmeväxlare med en extra cirkulationspump.
Vilken teknik fastnar jag för? Det var väl din idé dessutom?
Hur menar du att höga grundvattentemperaturer skulle göra det vanligare? Att man slipper spriten och det där som du nämner nedan?
Jag förstår, när blir den labil egentligen?
Men ponera att jag skiter i allt humbo jumbo
Eller menar du att jag ska borra ett hål för t.ex. 60 tuss
Hur djupt hål måste jag ha för det?
Jag kanske tänker fel men jag gillar att bolla idéer iaf
men är inte praktiskt genomförbart på ett enkelt sätt
Om ni endast ser problem, så ska naturligtvis inte idén praktiseras. Hur stora problem ser ni med IVT:s kompaktkollektor på samma djup?http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Kompaktkollektor.pdf
nä, jag försöker att se möjligheter Jag vet inte mycket om grävning, men killen som brukar gräva åt mig sa att det inte var helt enkelt på dom djupen och dessutom farligt att vistas i hålet pga rasrisk.när jag inte vet själv så får jag lita på dom som kan...IVT's kompaktmarkollektor är en helt annan sak, den är för det första bara 2 meter djup och förläggs på en meter = totalt 3 meter.dessutom är dom konstruerade så att ingen behöver befinna sig på botten av hålet, alla kopplingar sker i det grunda diket.