0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ingen dålig idé.Naturligtvis så skrev jag fel, har faktiskt tak på både botten- och övervåning men det jag icke har är vind. :-)Den där idén gilla jag, kanske ett på övervåningen och ett på bottenvåningen då.Då kör man helt vanlig FTX-ventilation och låter det ticka på som vanligt, och då slipper man ha några speciella dimensioner. Så köra kylbatterier + spirorör (diffusionstät isolering) och cirkulerande kallvatten i isolerade ledningar.sen kyler jag det med något kylaggregat som kan köra mot jordvärme-brine? Eller?
Nu har jag kommit fram till följande2 st kylbatterier/aggregatAggregat 1 betjänar 2 st sovrum á 11 kvm + kök på 25 kvm (takhöjd: 280 cm i kök och 300 i sovrum)Aggregat 2 betjänar sovrum på 14 kvm samt ett arbetsrum på 6,5 kvm. (takhöjd 320) Dels föreberedelse för ett tredje aggregat för vardagsrum (30 kvm, 280 cm takhöjd)Nu är frågan, vilken dimension bör jag ha på rören till aggregaten? 25, 32 40?
Hur räknar du fram kylbehovet? Och hur många grader trycker man ner rumstempen med den effekten? Och är kylan från backen något att räkna med? "tömmer" man inte backen rätt fort från kylan? Jag hade ju tänkt att ha ngn form av kylaggregat (alltså nu blandar jag ihop uttrycken men en pryl med kompressor som har en varm och en kall sida) som trycker ner tempen på köldbärarsidan annars så måste jag väl jobba med gigantiska flöden i vilket fall?Missförstod du mig förresten ?aggregat 1 betjänar totalt 47 kvm och aggregat 2 totalt 20,5 m2... borde det inte vara lite större effektskillnad mellan dem? Även fast takhöjden skiljer.
Ahh, jo jag missförstog lite på kvadratmeterytan... aggr.1 3,6kw och aggr.2 1,7kw ska det vara, men det är väldigt grovt räknat eftersom jag inte tagit hänsyn till fönster eller eluppvärmning (lampor,datorer etc.)beräknat på 15 ºC in och 19 ºC ut på brinesidan, alltså högt flöde på både luftsidan och brinesidan.Sedan vet jag inte vad som händer med marktemperaturen framåt högsommaren, men håller den sig runt 15 ºC så går det att överdimensionera luftaggregatet så det ger tillräcklig kyla.en fördel är ju också att luften inte blir avfuktad vid dom temperaturerna och upplevs alltså kallare...Jag har själv köpt ett hus med ytjordvärme och tänker bygga en duktigt överdimensionerad frikyleanläggning...rapport om resultatet kommer nästa sommar.Men vill du vara helt säker på en bra funktion hela sommaren så är givetvis en kylmaskin kopplad till brinen att föredra (du menar en vätskekyld vätskekylare, va?)
Jag har själv köpt ett hus med ytjordvärme och tänker bygga en duktigt överdimensionerad frikyleanläggning...rapport om resultatet kommer nästa sommar.
Ja precis, vätskekyld vätskekylare, finns det? Och vad kostar de ungefär?