Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r i VP-tankar  (läst 7454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #15 skrivet: 16 augusti 2010, 07:46:31 »
Beror "vinsten" vid flytande kondensering på att vp:n ofta jobbar mot lägre temperaturer på vattnet?

30% -ig skillnad låter mycket.

Den jobbar mot lägsta möjliga temp. En rumsgivare styr till och från på pumpen. Alla element är justerade genom strypning av flödet. Tittar man på de tabeller som finns över COP vid olika temperaturer, både utomhus och ut från pumpen så skiljer det rätt mycket.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2010, 08:03:24 »
Finns det praktiska undersökningar man kan läsa eller är det teoretiska resonemang som är beräkningsgrund?

Jag själv har flytande kondensering i min enkla installation, men funderar på att skaffa en evp 270.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2010, 08:27:26 »
Om man kör fast kondensering och startar vid 50 och kör till 55 så tillverkar vi en snitt temp på säg, 53 grader.
Med flytande sÃ¥ tillverkar vi kanske 40 grader i snitt.  Där i ligger besparingen. *vinkar*

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2010, 08:56:33 »
Finns det praktiska undersökningar man kan läsa eller är det teoretiska resonemang som är beräkningsgrund?

Jag själv har flytande kondensering i min enkla installation, men funderar på att skaffa en evp 270.

Det är erfarenhet och från tester. Har fått uppgifterna från en jag känner på Nibe.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2010, 09:18:55 »
Det spelar ju ganska stor roll om man har ett radiatorsystem som behöver 50-55 grader eller golvvärme som klarar sig pÃ¥ 35. Är 30% 'worst case',  eller nÃ¥n form av genomsnitt?
Iofs borde man ju kunna utgå ifrån tabellerna med in/uteffekt vid olika temperaturer och årsmedeltemperaturen på framledningen. Men hur vet man den? Kan man räkna ut den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2010, 09:25:47 »
Det spelar ju ganska stor roll om man har ett radiatorsystem som behöver 50-55 grader eller golvvärme som klarar sig pÃ¥ 35. Är 30% 'worst case',  eller nÃ¥n form av genomsnitt?
Iofs borde man ju kunna utgå ifrån tabellerna med in/uteffekt vid olika temperaturer och årsmedeltemperaturen på framledningen. Men hur vet man den? Kan man räkna ut den?


Det handlade om mitt fall. Värmer 142 kvm med golvvärme samt 114 med element(35grader). Men visst påverkar framledn.temp. vilken besparing man får. Hoppas själv på att köra med max.38 grader fram.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #21 skrivet: 16 augusti 2010, 10:06:36 »
Räknar man på en snitt temp på 53 grader med 0 från hålet så blir COP 2,18 - pumpar.
Räknar man på en snitt temp på 40 grader med 0 från hålet så blir COP 3,14 - pumpar
 *vinkar*

Utloggad borjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #22 skrivet: 19 augusti 2010, 21:14:48 »
Fast eller flytande kondensering ?
Flytande enl. NIBE:s princip i "montering och skötselanvisning " sid 13 gör att oljepannan står "kall" och ger ett marginellt tillskott på kallvattnet till VVB:n som monteras i serie med pannans VV-slinga.
Jag monterar en rumstermostat som startar pannan när 2025:an inte klarar att hålla tempen.

Blir det fast kondensering om jag helt frankt kopplar 2025:an till toppen och botten av pannan och värmer pannan till en bestämd temp., ex. 50 - 55 grader. ? ( alternativet finns inte med i manualen ).
Det skulle också ge förvärmning av "kallvattnet" till VVB:n.
Med vad styrs då start/stopp av 2025:an.

I princip skulle det vara rätt enkelt att fixa rör och ventiler så att båda alternativen är möjliga.

Hälsningar
BorJan

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #23 skrivet: 19 augusti 2010, 21:26:20 »

Jag styr allt mitt med en SMO 10. Den öppnar för pannan då den inte själv orkar. Har även haft tanken att låte ett extra termostat öppna pannan men ska se hur SMO 10 funkar. Får väl köra med ett relä om man både vill ha termostat och SMO 10 kopplade till shunten på pannan.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: GÃ¥r i VP-tankar
« Svar #24 skrivet: 20 augusti 2010, 08:48:29 »
Hej,

Håller med FRJO, har kört med 16A huvudsäkringar till villan sedan i januari. Klarar mig utan tillskott. Så välj inte en för liten pump.

En diazed säkring 20A klarar 29A i en timme, så det finns marginal. Se www.ifoelectric.com/ifohicap.pdf (se sid 5)

mvh emwgrni

Dokumentet du länkar till är ju knivsäkringar. Men det kanske är samma data, vad vet jag.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 343
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!