0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Din nuvarande panna är ju hela 27år nu och att boosta med olja blir inte billigare i längden eller har du mkt olja kvar?Hur stort hus har du?
Borjan.Jag tycker att din idé är god.Att vara elberoende när det blir lika kallt som i vintras.....är inte kul.
Citat från: joka83ed skrivet 29 juli 2010, 22:05:34Din nuvarande panna är ju hela 27år nu och att boosta med olja blir inte billigare i längden eller har du mkt olja kvar?Hur stort hus har du?Jag har ca 1 m3 olja kvar.Huset har en yta av 72 m2, inredd yta ca 120 m2 + källare.Med en elpanna VVN300 eller EVP270 måste jag säkert upp i huvudsäkring.Har idag 20A och kan gå upp till 25A sedan måste anslutningen åtgärdas.Kollade effekttopparna under 2009-2010 och ser att jag har toppar på 6-9 kW ca 20 ggr/år.Vad har ni för huvudsäkringar med LVVP och elpanna ?HälsningarBorJan
Jahap.Det blev en NIBE 2025 10kW och separat 100l VVB.Den bör komma om et par dagar, rör och el är i stort klarat för inkoppling.Det kommar att bli en intressant höst.BorJan
Om du ska spara 30% måste du ha extremt lågtempererat system typ golvärme i hela huset. annars är det på vår och höst skilnaden blir som störst och då går inte vp särskilt mycket ändå så 30 % besparing blir det inte om du har normala radiatorer. Kombipannor har oftast ganska stor vattenvolym så det brukar funka bra, själv har jag 200L2008 hade jag 2289 driftstimmar och 2379 starter och det tycker jag är ruskigt bra Jag hade tänkt byta till vvm i år men sem tog slut lite för fort så det får nog bli nästa års projekt. Då får jag svart på vitt med besparingen med flytande