0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, min kompis har en Nbe Fighter 600P och han får ett A3 larm, är det nån som vet va det kan vara.Sen undrar jag var kan man få tag i dokumentation över pumpen här på nätet, tänkte se om jag kunde lära mig lite om pumpen som han har. Mitt svar finns i den ref. tråden.Han som levererade pumpen skulle kommit med en ny datormodul eller så för c:a ett år sedan men han har inte dykt upp än.Messer
Då har det hänt här med efter 15 år. Kompresorn i min Elektro Standar 480 går hela tiden och blir väldigt varm sedan surrar den med en annan ljud 4-5 sekunder innan den tystnar igen. Det enda som jag har lagat på den är förångaren som bytes efter 5 år och där tog försäkringen sin del av kostnaden.Troligen hade den hållit 1-2 år till om jag inte hade haft så många galna ved eldare runt om mitt hus.Problemet för mig är att jag måste stänga tilluftsagregatet varje kväll 4-5 timmar så att den värstaröken försvinner vintertid.Personligen hoppas jag att myndigheterna tar tag i detta inne i städerna omgående innan för många satsar på ved eldning. Tycker det är löjligt med alla skyltar där det står högst en minuts tomgångskörning inne i stan med en katalysator bil när en villa ägare kan elda en hel kväll med skräp utan böter. Nu har jag nog retat upp vedeldarna tillräcklig så tillbaka till ämnet igen.Sitter här nu och velar mellan NIBE 310 P och IVT 490 eller heter det 790 idag. Comfortzonen är för dyr men hade priset varit 15000 kr lägre så hade jag köpt den.Bergvärme och jordvärme utesluter jag på grund av priset. Min totala elförbrukning har varit mellan 12000 - 14000 kw årligen. Huset är 125 kv + uppvärmd garage på 35 kv (15 grader) Brukar värma upp bastun en gång i veckan också.Man får ångest av det här köpet när man har läst om alla problemen med dom nya gaserna. Borde vara minst 6 års garanti på maskinerna så att man kunde känna sig lite lugnare.Som jag påpekade innan så har jag problem med rök ute på kvällarna och då måste det vara smidigt skruva ner hastigheten på värmepumpen. Om jag har läst rätt på Niben så måste man plocka ner plåtar för att ändra på hastigheten men hur är det på IVT. Har försökt läsa på deras hemsida men blir inte klokare av det.Tycker det står bara på hemsidan att dom är störst bäst och vackrast men vill man ha lite mer fakta så blir det värre.Tur att det är sommar så man har lite tid att fundera.NI som har dom två frånluftsvärmepumpparna som jag nämde, skriv vad det är som är bra och dåligt med dom så alla vi som velar blir lite klokare
Jag var hos rörmokaren i dag och tänkte kolla priset på IVT 790. Det skilde ca 3000 kr om man jämförde med Nibe 310 P och då tänkte jag att dom pengarna (mellan skilnaden ) kanske räcker till en reparation på Niben om den går sönder och hemförsäkringen hjälper till.Rörmokarfirman påstod även att IVT 790 har blivit stoppad några månader framåt på grund av något fel på den. Det som jag inte gillar med IVT är att det är omöjligt få några ca priser genom internet och då tyckte jag att Nibe var ärligare med det samt att deras hemsida är bra tycker jag. Jag jobbar själv på byggsidan och oftast är det IVT värmepump som står där när reparatörerna kommer. Sist var det ett hyreshus där dom inte fick någon varmvatten (Bergvärme) och det kom två reparatörer som var där hela dan. Reparatörerna gjorde något och sedan fick dom vänta upp till två timmar i mellan och se om det hjälpte. Nästa gång jag ser vaktmästaren så skall jag fråga vad det var för fel på den pumpen och vad det kostade.Jag velade mellan Nibe 360 P och 310 P. Priset avgjorde, det blev Nibe 310 P på grund av att jag har en väl-isolerad hus och jag är osäker om driftsäkerheten på värmepumpparna i dag.
Många gånger klarar man sig med en rejäl säcka kärra för att baxa in ett aggr.
För att jävlas så tror jag att vi ´hade haft det roligare om vi ej blivit svenska medborgare utan även nu varit danska. Men det var i slaget vid Lund vi förlorade vårt ursprung.
Jag känner två, min systerson och han verkar nöjd men min kompis är inte nöjd.Han skulle fått hjälp av installatören men han dyker inte upp och kompisen är lite slö på att jaga honom, han har så mycket att göra.Nåja jag ska FÖRSÖKA jaga på honom så att han jagar installatören.Han får A03 larm och om han stänger av pumpen och sätter på så försvinner larmet men kommer tillbaka ganska fort igen men om han gör Norsk reset (slår av strömmen) och starta upp den så kommer inte larmet på ett bra tag. Det kanske verkar kryptiskt men jag har inte varit med och kollat va han gör än.Installatören skulle byta datorkortet men som sagt han kom inte.Jag måste försöka få kompisen att intressers sig för forumet, för han är en bra källa för info om det mesta.Messer