0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ev blir man med nytt hus i höst.Det är ett direkt els hus så något måste ju göras.In med L/L & kamin.Nu har jag ju kört min Mitsu FD-35 VAH i några år, är mycket nöjd, har fungerat klockrent!Men det kanske finns något bättre nu, tittar såklart på fd-35VAHB men även fd-50.Huset är ett enplanshus med väldigt öppen planlösning, 100m2 i ett rum sen en liten hall med tillträde till ett litet rum samt 2 toaletter & badrum. Totalt runt 150m2. De 100m2 kommer till en början bli matrum, vardagsrum, sovalkov, hemmabio mm mm.Så ljudkomforten är inte oviktig. Den jag har tycker jag om ljudet från, rent blåsljud, inga konstiga vibrationer eller resonanser. Det ser inte ut att vara jättebra isolerat, så det kan nog vilja ha lite effekt när det blir kallt.Planen är att ha en stark å bra L/L som klarar att hålla 17-20grader jämt! Sen höja tempen med en grym kamin när man kommer hem.Så en stark maskin typ den jag har eller en fd-50 eller Nocria. Men Nocrian har börja få lite kritik tycker jag det ser ut som??? Medans den jag har får idel rosor, kanske ska stanna i den familjen??Kaminen lutar åt den här, speciell design men jag gillar den & jag tror att den kommer att leverera köttigt med värme....http://ofenseite.com/Bruno-1-Werkstattofen-Holzofen-WarmluftofenNu hoppas jag bara att allt går igenom
Kaminen är ju tänkt att få till mysvärme när de behövs, L/L ska ju hålla en bra grundnivå.Men jag vet ju inte hur mycket effekt huset tar, därför vill jag ta i med både pump & kamin.Kingen, du har nog rätt, kanske bara var 1 person som upplevt problem med Nocrian.Finns det några siffror på hur mycket roligare Nocria 18 är mot 14 när det är lite kallt, typ -20 å kallare.Vill helst undvika att dra igång de gamla elraddarna med osäker funktion.Har du upplevt att den inte kastar så långt som du önskat? Den kommer ju sitta i ett ganska stort rum, samt några rum till som ligger ganska samlat till det stora rummet..... Rörigt, ska rita en bild. Så det är ju bra om den sprider bra i öppet rum, förutom möbler som stoppar en del.