0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Problemet brukar vara den för växtlighet gynsamma temperaturen i kombination med fukten
Citat från: Oskar P. skrivet 14 juli 2010, 10:15:23detta med vatten på utedelens VVX hjälper faktiskt upp EER värdet, och gör så strömförbrukningen minskar, på en av mina pumpar så stripade jag fast kondensvattenslangen precis i överkant på VVX, så vattnet som droppar ut rinner längs med lamellerna och förångas, så den energi som åtgick för att kondensera vattnet inne, får jag tillbaka i utedelen, inte jättemycket, men ändå..COP ökar ju om du kan sänka kondeseringstemperaturen i utedelen... vilket du gör genom att låta vatten förångas på kondensorn som du nu gjort. Problemet brukar vara den för växtlighet gynsamma temperaturen i kombination med fukten
detta med vatten på utedelens VVX hjälper faktiskt upp EER värdet, och gör så strömförbrukningen minskar, på en av mina pumpar så stripade jag fast kondensvattenslangen precis i överkant på VVX, så vattnet som droppar ut rinner längs med lamellerna och förångas, så den energi som åtgick för att kondensera vattnet inne, får jag tillbaka i utedelen, inte jättemycket, men ändå..