0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hanssson: Vad grundar du sjunkande priser på? Jag grundar ökande på att samtliga nya kraftverk kommer att ha en högre produktionskostnad än nuvarande. Vår relativt billiga el beror ju på vattenkraften men enbart på att den är avbetald sedan 50 år minst. Ny vattenkraft kommer det knappast at bli. Vindkraft och kärnkraft kan bli aktuella ocxh båda kommer att producera el till ett medelpris högre än dagens. Om någon tror att kärnkraft kommer att vara billigare så är det trots allt så att vi inte har några nya kärnkraftverk de närmaste 10-15 åren. Nya vindrkaftverk kan vara i drift om en månad och marktillstånden är klara. Övriga energikällor som bioenergi mm kommer också att öka och får väl anses vara bra men även här högre produktionskostnad än dagens medelkostnad.
Raffen. Du är bra på att förhandla. Jag band innan krisen på 2 år och fick 53 öre = 0,1 öre dyrare än ditt. Jag känner mig dock ganska nöjd och trygg. Tror att vi har ständigt ökande elpriser att se fram mot.
hansson: Du har bara delvis rätt. Sveriges elpris är bland de absolut lägsta inom EU. Du får räkna på all el inkl industrins extremt billiga el i Sverige. Däremot har du rätt att gentemot småförbrukande privatpersoner ligge vi väldigt högt vilket nog främst beror på de fasta avgifterna. Räknar man på annat sätt blir resultatet helt annat. Men viss finns det många faktorer som avgör priset och jag har bara utgått från kalla, fysiska naturvetenskapliga parametrar och inte de konstiga fenomen som kan uppstå i ekonomins värld.
lmf. Varför skulle den finska kärnkraftselen bli billig? De har väl numera lika stänga regler som vi har om vi skulle bygga nytt. Det går ju inte att jämföra dagens kraftverk med de kommande.
Mycket av denna el kommer att säljas där man får bra betalt utan långa transporter vilket i dags läget är Finland,Sverige och Tyskland.
Roland. Jag tror inte det är så man räknar. Den sist producerade kWh från t.ex. vindkraft innebär totalkostnaden för en vindkrafts-kWh inte just den sista timmen. Sen är det lite skumt för i normalfallet startar man dyra fossilgasturbiner vid elbrist och då kan man ju hävda att man vill ha ett högre pris. Men den vattenkraft och vindkraft som existerar skall ju rimligtvis alltid gå maximalt och om man då fyller på med billig brunkolsel borde kanske priset sjunka? jag begriper inte riktigt men naturligtvis handlar det om att elbolagen skall tjäna så mycket som möjligt.