0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TV är verkligen inga sanningsvittnen:
Citat från: Rickard skrivet 12 juni 2005, 09:56:33När det gäller IVT:s 4 kW:are så gissar jag inte, jag känner ett antal personer som har/har haft dem, nästan alla har havererat innan de fyllt 5 år...Javisst... du kanske känner ett antal som har fått sina pumpar havererade... Jag känner flera som inte har havererat. Vad säger egentligen det ur ett statistiskt perspektiv? Absolut ingenting. Det var många som hade de här pumparna och de hade mycket hög marknadsandel på den tiden. Hur vet du då om dessa pumpar var bättre eller sämre än andra pumpar, när du inte har något underlag för hur många procent av respektive modell som har havererat?Att dra några slutsatser av den här typen av "statistik" när underlaget helt saknas, är helt meningslöst.Jag såg på TV om en Nibe-installation som hade -12 grader köldbärare (eller nåt) och som körde nästan helt på eltillskott. 100% av alla dåliga installationer jag har hört talas om på TV har varit NIBE-installationer. Det MÅSTE ju betyda att Nibe är speciellt dåliga och har ruskigt dålig COP, nästan 1...Jag har hört att 2004 så fick Telia åka ut och reparera fasta telefonlinjer för 15,000 av sina kunder. Tele2 behövde bara reparera 100 telefonlinjer under samma period. Det måste ju betyda att Telia har ruskigt dålig kvalitet på sina telefonlinjer medan Tele2 har väldigt bra linjer (siffrorna helt tagna ur luften).Så går det när man drar slutsatser av statistik som saknar statistiskt underlag...
När det gäller IVT:s 4 kW:are så gissar jag inte, jag känner ett antal personer som har/har haft dem, nästan alla har havererat innan de fyllt 5 år...
Citat från: Ridax skrivet 12 juni 2005, 13:25:19Citat från: Rickard skrivet 12 juni 2005, 09:56:33När det gäller IVT:s 4 kW:are så gissar jag inte, jag känner ett antal personer som har/har haft dem, nästan alla har havererat innan de fyllt 5 år...Javisst... du kanske känner ett antal som har fått sina pumpar havererade... Jag känner flera som inte har havererat. Vad säger egentligen det ur ett statistiskt perspektiv? Absolut ingenting. Det var många som hade de här pumparna och de hade mycket hög marknadsandel på den tiden. Hur vet du då om dessa pumpar var bättre eller sämre än andra pumpar, när du inte har något underlag för hur många procent av respektive modell som har havererat?Att dra några slutsatser av den här typen av "statistik" när underlaget helt saknas, är helt meningslöst.Jag såg på TV om en Nibe-installation som hade -12 grader köldbärare (eller nåt) och som körde nästan helt på eltillskott. 100% av alla dåliga installationer jag har hört talas om på TV har varit NIBE-installationer. Det MÅSTE ju betyda att Nibe är speciellt dåliga och har ruskigt dålig COP, nästan 1...Jag har hört att 2004 så fick Telia åka ut och reparera fasta telefonlinjer för 15,000 av sina kunder. Tele2 behövde bara reparera 100 telefonlinjer under samma period. Det måste ju betyda att Telia har ruskigt dålig kvalitet på sina telefonlinjer medan Tele2 har väldigt bra linjer (siffrorna helt tagna ur luften).Så går det när man drar slutsatser av statistik som saknar statistiskt underlag...Alltså för att sammanfatta sanningen enligt Ridax. (m.fl.)Nibe är billigast, levererar minst och har sämst kvalitet.IVT är största tillverkaren med största marknadsandelen både historiskt och i nutid.Priset är helt ointressant vid köp av värmepump, man skall köpa den som är störst på marknaden.IVT:s värmepumpar är så effektiva att man kan ha en grundare borra utan att den inkommande brinetempen blir lägre än för övriga tillverkare, trots att de har en djupare borra och värmepump med lägre COP.Folksams statistik är totalt ointressant och ger i bästa fall totalt fel bild av vem som har bäst kvalitet, sanningen är att de som registrerats för 0 komressorhaverier faktiskt har haft minst 50% av maskinerna med kompressorhaveri.Nutekvinnaren IVT greenline 4 kW är förmodligen den mest tillförlitliga och bästa värmepump som någonsin byggts, de kompressorhaverier som folksam registrerat är rena förföljelsen och saknar helt grund. (Foksam har förmodligen placerat i Nibeaktier, reds. anm.)Undertecknad är helt oförmögen att bedöma hur många värmepumpar som olika tillverkare säljer, undertecknad är dessutom köpt av någon eller några olika tillverkare och har lön för att smutskasta av dem beordrat fabrikat, undertecknad drar helt felaktiga slutsatser baserat på felaktig och otillräckligt underbyggd statistik och saknar dessutom förmåga att komma ihåg något av de >30000 inlägg som skrivits i forumet sedan starten.En offert på en IVT-anläggning med klent dimensionerad borra är inte nåt som IVTs beräkningsprogram rår för, den enskilda installatören är inkompetent om de dimensionerar borran "för klent" (Kanske har han använt sig av Nibes dimensioneringsprogram, och Nibe-installatörerna av IVTs eftersom det är vanligt att offerter på IVT innehåller korta borror)Det är ovanligt att IVT-installatörer föreslår korta borror (när det händer är det förmodligen en installatör som har vaknat på fel sida och vill jävlas med den presumtiva kunden).Bara för att 3 av undertecknads bekantas Greenline 4 kW värmepumpar har råkat ut för haverier (av de 4 som undertecknad känner som besitter dessa värmepumpar) betyder det inget, förutom att det är en eller flera klåpare som installerat, driftat och saboterat värmepumpen enligt konstens alla regler.De montörer och reparatörer som tidigare i forumet historia skrivit att dessa 4 kW:s maskiner har dålig livslängd betyder det inget annat än att de är ute efter att smutskasta IVT. Det är dessutom rena lögner de kommer med./Rickard
Ingen kan veta hur de värmepumpar som idag säljs kommer att fungera, nya kompressorer hos både IVT och Nibe kan visa sig vara både bättre eller sämre än deras tidigare kompressorer, så att titta på statistik i detta fall är egentligen ganska ointressant, det enda man eventuellt kan få ut ur statistiken (om man visste marknadsandelarna) är hur pass god övergripande kvalitet en speciell tillverkare historiskt haft./Rickard