0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vi är ett antal villa ägare som har tagit in offerter om bergvärme på höglandet. av märkerna ivt nibe thermia.hur kan det skilja så mycket på borrhålen? ivt borrar ca 130 m thermia 160 nibe 190 m på en 10 kw värmepumpär scroll kompressorn så mycket bättre än kolvkompressorn eller är det bara för att vara billigast skulle det inte vara bättre om typ svep kom med ett gemensammt dimessioneringsprogram så slipper vi oroliga villaägare klia oss i huvudet och undra varför det skiljer så mycket på borran . eller är det så skit i kunden sälj så länge det går det skilljer ett antal tusen lappar mellan 130-190 m tjänar man in dom pengarna med åren eller ska man betala mer i el kostnad . vi är inne på nibe nästan samma peng som övriga. men ? är scrollkompressorn så mycket effektivare. kan borrhålen frysa vilkken risk är det att borra för kort
Har svårt att tänka mig att IVT rekommenderat det borrdjupet, vilken maskin har man offererat?.Det är installatören som har satt det djupet.I IVT:s beräkningsprogram får man fram aktivt borrdjup vid en genomsnittlig temperatur som man anger själv.Sen är det installatörens uppgift att uppskatta grundvattennivå och lägga säkerhetsmarginal på detta.Ta in en offert från en annan IVT leverantör.
Att livslängden skulle vara bättre på scrollen vågar jag dock inte påstå, om man tittar på statisktik (t.ex. folksams) så verkar Nibes kolvkompressorer inte ha fler haverier än scrollarna, snarare tvärtom.
Citat från: Rickard skrivet 11 juni 2005, 07:15:19Att livslängden skulle vara bättre på scrollen vågar jag dock inte påstå, om man tittar på statisktik (t.ex. folksams) så verkar Nibes kolvkompressorer inte ha fler haverier än scrollarna, snarare tvärtom.Det där är väl ändå en helt felaktig slutsats? Om jag minns rätt så visar Folksams statistik bara på antalet skadefall de har haft av olika fabrikat. De poängterar själva att de inte kan visa någon tillförlitlighetsstatistik eftersom de inte vet hur många pumpar av de olika fabrikaten som deras kunder har eller ens hur många pumpar av de olika fabrikaten som är installerade överhuvudtaget.
När det gäller IVT:s 4 kW:are så gissar jag inte, jag känner ett antal personer som har/har haft dem, nästan alla har havererat innan de fyllt 5 år...
[Jag såg på TV om en Nibe-installation som hade -12 grader köldbärare (eller nåt) och som körde nästan helt på eltillskott. 100% av alla dåliga installationer jag har hört talas om på TV har varit NIBE-installationer. Det MÅSTE ju betyda att Nibe är speciellt dåliga och har ruskigt dålig COP, nästan 1...