Hej, det här är mitt första inlägg på forumet. Vårt hus är ett "egna hems hus" byggt 1947, fabrikat: AB Svenska Trähus,
dvs dålig isolering i ytterväggar och tvåglasfönster osv. Huset ligger i Sigtuna.
Vinden är tilläggsisolerad av tidigare ägare (för ca. 15 år sedan). 1-plan med källare, tillbyggt 2001: källare 70kvm, markplan 70+50 kvm, varav tillbyggnaden på 50 kvm är isolerad enligt modern standard och treglasfönster (troligen ca. 250 mm mineralull i väggarna), gamla rejäla radiatorer i gamla delen och nya Purmo radiatorer i nya delen. Pulsonexpanna som nu enbart går på elpatron 2x4,5 kW. Elförbrukningen är lite svår att få grepp på då vi kombinerat olja/el, men om man kollar elförbrukning sedan oljan tog slut och vi enbart kört på elpatron så borde det ligga på ca. 25000-26000 kWh. Jag har fått en offert på en Nibe F1225-8 med 150 m borrhål, men då jag pratade med Nibe om den värmepumpen så rekommenderade han en 6 kW pump ...
Jag fick intrycket av att man bör ha en mindre pump som går längre stunder istället för en något större pump som startar och stoppar oftare = minskat livslängd ...?
Skulle vara intressant att få höra vilken storlek ni på forumet rekommenderar och varför !