0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och som ett brev på posten så tjafsar dom nu om min liguster som står där den stod när dom flyttade in och tomtgränsen hit och dit. Vi här nere är inte riktigt vana vid sånt här, det finns inte.Förra ägaren är nu död så han kan jag inte hänvisa till. Dom säger t.o.m att dom satte tujan först men jag har flertal foto så klart som motbevisar det.
Jag blir bara så trött på sådana här människor, men jag ska försöka att bara skita i dom. Innan idag var dom ute och satte två långa pinnar i tomtgränsen? Jag får se vad dom ska hitta på nu då..... Jag tror nog dom har något djävulskap på gång vi får se.Kan man känna sig lugn om det skulle bli en tvist tro???
Citat från: assar skrivet 10 juni 2010, 17:23:57Jag blir bara så trött på sådana här människor, men jag ska försöka att bara skita i dom. Innan idag var dom ute och satte två långa pinnar i tomtgränsen? Jag får se vad dom ska hitta på nu då..... Jag tror nog dom har något djävulskap på gång vi får se.Kan man känna sig lugn om det skulle bli en tvist tro???Tror nog tyvärr att du måste ta bort din häck om det blir en tvist, häckar skall placeras så att du kan underålla båda sidorna från din egen tomt.Dock brukar varken kommun eller polis vilja blanda sig in i dylika trångmål, så om du bara mentalt orkar med att de gnäller så lär de få problem att tvinga dig ta bort din häck.Om DE plockar bort den så är det egenmäktigt förfarande, och då kan du stämma dem.Vad de kan göra är att ta saken till tingsrätten, och som sagt, då kan du få problem, men det är väldigt få som går så långt.
Vad säger lagen?"Klippa häck i tomtgränsHar min granne rätt att klippa ner en häck som är planterad i tomtgränsen mellan våra tomter till tre decimeters höjd utan att fråga mig om lov?Svar:De enda bestämmelser av grannelagsrättslig natur som finns i jordabalken (JB) och som är relevanta på denna fråga är stadgandet i 3 kap 1 § att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område. Man kan säga att denna fråga måste bedömas från vad som kan anses vara "god sed" i grannelagsförhållanden. Alla häckar måste ansas tämligen regelbundet och med vissa års mellanrum även klippas ned helt och hållet. Om häcken innan nedklippningen var 150-200 cm hög är det naturligtvis en drastisk åtgärd att ta ner den till 30 cm. En sådan åtgärd bör man naturligtvis samråda med sin granne om. Att märka är att det finns ett rättsfall från Högsta Domstolen från 1990 där en nedklippning av en häck från 190-200 cm till 150 cm inte gav klagande granne rätt till yrkat skadestånd för åtgärden."Jag tolkar det som att man om man vill hårddra det kan ta bort allt som finns på den egna tomten om man är osams.Skulle det bli tingssak är det stor risk att den som nödvändigt vill ha en häck kvar får se till att den står på egna tomten.I vart fall om man inte gjort en skriftlig övereskommelse med grannen som skickats in till berörd myndighet för registrering - då måste efterföljande ägare överta det ansvar som den ursprungliga övernskommelsen gällde angående häckens placering och underhåll vid köp av fastigheten.När det gäller lagar finns väldigt sällan plats för sunt förnuft, utan nyttjanderätten till den egna tomten styr först och främst om det inte finns skrivna överenskommelser.Men som sagt, det går väldigt sällan till tinget, och varken Kommun eller Polis rör vid den typen av ärenden.