0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
så krävs det 3 grader för att öka rumstemp en grad.
Bara förmedlar info jag får från den pumptillverkare som trådskaparen valt men jag förstår vad du syftarpå Thumbsup
Saxat ur inst manual
Att knäcka kurvan vid 5, 0 och minus 5 har inte så mycket med en flukturerande inomhustemperatur att göra som med relativ luftfuktighet. I spannet 0 - +5 är luften som mest mättad av fukt, därav begreppet relativ luftfuktighet = hur mycket fukt kan bindas i luften vid en viss temperatur. Eftersom vatten/ånga har en bättre värmeledningsförmåga än luft upplever man oftast att det "blir kallt" vid dessa temperaturer. Genom att höja rumstemperaturen vid 0 och ?5 sänker jag den relativa luftfuktigheten och får då en torrare luft dvs. upplevt varmare. Vid -5 har vi ännu inte behövt kompensera, då luften då oftast är torrare 8frystorkad).
Parametern "kurva" är inte en enskild punkt, utan en hel defenition på hur just den inställda kurvan ska se ut, dvs en hel radda punkter.
Om vi sedan antar KURVA = 40 och VÄRMESTOPP = 20 (finns en sådan figur i min manual). Vad händer med värmekurvan om VÄRMESTOPP ändras till 25?