0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det någon som har koll på kostnadenatt kyla med L/L-Pump istället för värmatex en månad?
Citat från: masten skrivet 05 juni 2010, 19:03:29Är det någon som har koll på kostnadenatt kyla med L/L-Pump istället för värmatex en månad? att köra ac kostar nästan gratis mot att värmabrukar kosta mig mellan 200-400 kw att kyla mitt hus per sommarjag tycker det är rimlig kostnad för att ha det svalt å schöönt kjell
Du måste ha rejäla huvudsäkringar med en pump som drar 400kW.Eller, menar du kWh? :,v(
Citat från: kjell62 skrivet 05 juni 2010, 19:37:27Citat från: masten skrivet 05 juni 2010, 19:03:29Är det någon som har koll på kostnadenatt kyla med L/L-Pump istället för värmatex en månad? att köra ac kostar nästan gratis mot att värmabrukar kosta mig mellan 200-400 kw att kyla mitt hus per sommarjag tycker det är rimlig kostnad för att ha det svalt å schöönt kjell Du måste ha rejäla huvudsäkringar med en pump som drar 400kW.Eller, menar du kWh? :,v(/besserwisser
Jag drar igång den då å då, kör den typ max 30-60 minuter för att kyla ned v-rum till mänsklig temp. Det kostar ca 50-100 öre per gång.
Det är nog bättre att den får gå för det mesta med fläkten igång . Om man ständigt stänger den mitt i kyldriften så blir det fukt kvar där och det uppkommer med tiden unken lukt .
Jag kör i kylläge hela dagen utan på natten då jag sätter min i fläktläge. Är det bättre för pumpen att köra kylläge hela dygnet?