Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ONÖDIGT med Vacumsugning  (läst 90368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #30 skrivet: 31 maj 2010, 23:04:36 »
Förångarnen på min Nibe 2025 skall bytas inom den närmaste tiden.

Skall den vacuumsugas innan gas fylls på?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #31 skrivet: 31 maj 2010, 23:13:41 »
ja rocas . och när dom byter den skall lödningsarbetena göras med spolande nitrogen . Ett sånt jobb görs enklast hemma på verkstan .
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #32 skrivet: 01 juni 2010, 07:36:50 »
Wopps.......det kostar 15000 SEK....är allt jag vet.

Lödning och påfyllning med gas.....skulle visst ske, sade reparatören som Nibe har rekommenderat.

Det som förvånar mig är att hem/villaförsäkringen täcker skadan. Skadan beror ju på att jag ej hade monterat uppvärmt kondensvattentråg.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #33 skrivet: 01 juni 2010, 08:51:35 »
Wopps.......det kostar 15000 SEK....är allt jag vet.

Lödning och påfyllning med gas.....skulle visst ske, sade reparatören som Nibe har rekommenderat.

Det som förvånar mig är att hem/villaförsäkringen täcker skadan. Skadan beror ju på att jag ej hade monterat uppvärmt kondensvattentråg.

Hoppas inte din skadereglerare läser här pÃ¥ forumet  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #34 skrivet: 01 juni 2010, 09:07:50 »
vacum suger dom inte kyl/värmepumparna i spanien . :o
oljan mår lika dåligt där som här om det är luft eller vatten kvar i maskin .vill nog hävda att det är okunskap som ligger bakom förfarandet .
coca cola *vinkar*

cougar fick du byta soppa på maskin ?

har köpt ett antal LLVP i Spanien när jag bodde där och de vakuumsögs vid monteringen för jag stod och såg på.
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #35 skrivet: 01 juni 2010, 09:52:45 »
Det känns ju inte som att det är ditt fel om det inte fanns tråg. Om det vore ett måste så borde det finnas från fabrik

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #36 skrivet: 01 juni 2010, 16:41:00 »
Oraklet.

Jag tog upp den aspekten med Nibe, men hänvisades till bruksanvisningen som säger att tråg finns att köpa som tillbehör......suck.

Gissningsvis kan priset hållas en tusenlapp lägre utan std monterat värmetråg.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #37 skrivet: 21 juni 2010, 10:02:00 »
Hur gick det för dig sedan med din pump Rollster?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #38 skrivet: 21 juni 2010, 21:38:56 »

  Hej !

  SÃ¥ här blev det :  Ägaren till kylföretaget höll helt med om att det skall vacumsugas . Och att han gett sina montörer en "tillrättavisning"

    Jag förklarade för honom att det är dÃ¥lig reklam för hans företag om de blir allmänt känt att hans montörer fuskar och ej vacumsuger .
      Han förstod nog vad jag menade sÃ¥ han gav ett prisavdrag pÃ¥ det redan mycket konkurenskraftiga priset. När pump blev installerad monterades den uppe pÃ¥ daglyktan . Vi tog den risken för att testa om vibrationerna ändÃ¥ skulle bli acceptabla .  ME GE25 har ju en verkligt tyst innerdel  sÃ¥ utedelens ljud/vibbar hördes förstÃ¥s här inne pÃ¥ övervÃ¥ningen . SÃ¥ han erbjöd dÃ¥ att göra om installationen och montera
 ytterdelen där nere pÃ¥ markstativ . Det var han själv som gjorde om monteringen . Tömningen av gammal gas i "skräpgasflaska" som han kallade den . Samt ny vacumsugningoch pÃ¥fyllning avny R410A med vÃ¥g. Jag är faktiskt nöjd nu med installationens utseende samt maskinens funktion . BÃ¥de när det gäller kylning av övervÃ¥ning samt ljudnivÃ¥ pÃ¥ inner
och ytterdel . Ytterdelen hörs ej hit in hur jag än har försökt köra på olika varvtal . Jag har kört den på olika effektnivåer i värmeläge men den brummar ej hit in . Innerdelen är som sagt bra enligt mina öron d.v.s .
 Värmeeffekten pÃ¥ GE25 är ej stor men den behövs bara för att höja nÃ¥n grad vintertid . Allra största delen av värmen kommer ändÃ¥ nerifrÃ¥n via trappen !!

 Skal försöka bifoga bild senare .  Nu sovdax !

Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #39 skrivet: 21 juni 2010, 21:50:18 »

  Hej !

  SÃ¥ här blev det :  Ã„garen till kylföretaget höll helt med om att det skall vacumsugas . Och att han gett sina montörer en "tillrättavisning"

    Jag förklarade för honom att det är dÃ¥lig reklam för hans företag om de blir allmänt känt att hans montörer fuskar och ej vacumsuger .
      Han förstod nog vad jag menade sÃ¥ han gav ett prisavdrag pÃ¥ det redan mycket konkurenskraftiga priset. När pump blev installerad monterades den uppe pÃ¥ daglyktan . Vi tog den risken för att testa om vibrationerna ändÃ¥ skulle bli acceptabla .  ME GE25 har ju en verkligt tyst innerdel  sÃ¥ utedelens ljud/vibbar hördes förstÃ¥s här inne pÃ¥ övervÃ¥ningen . SÃ¥ han erbjöd dÃ¥ att göra om installationen och montera
 ytterdelen där nere pÃ¥ markstativ . Det var han själv som gjorde om monteringen . Tömningen av gammal gas i "skräpgasflaska" som han kallade den . Samt ny vacumsugningoch pÃ¥fyllning avny R410A med vÃ¥g. Jag är faktiskt nöjd nu med installationens utseende samt maskinens funktion . BÃ¥de när det gäller kylning av övervÃ¥ning samt ljudnivÃ¥ pÃ¥ inner
och ytterdel . Ytterdelen hörs ej hit in hur jag än har försökt köra på olika varvtal . Jag har kört den på olika effektnivåer i värmeläge men den brummar ej hit in . Innerdelen är som sagt bra enligt mina öron d.v.s .
 Värmeeffekten pÃ¥ GE25 är ej stor men den behövs bara för att höja nÃ¥n grad vintertid . Allra största delen av värmen kommer ändÃ¥ nerifrÃ¥n via trappen !!

 Skal försöka bifoga bild senare .  Nu sovdax !

jag är lite intresserad av ljudnivån på GE25:an, har den 4 fläkthastigheter?
hur låter den på 2:an, skulle det kunna gå att somna med der bruset on den sitter ett par meter från sängen?

anledningen till att jag frågar är att mina föräldrar tycker det är lite kallt och dragigt i sovrummet, toshiban dom har sitter en bit därifrån och det blir nog inte mer än 14-15 grader i sovrummet en normal vinterdag, när det är 22-23 runt toshiban ett par rum bort, så jag tänkte sätta in en GE25 för att stötta upp sovrummet och ett intilliggande badrum där det finns ett litet elelement som då kommer stängas av.
men då ska det ju gå att sova med bruset från innerdelen, och GE25:an ska ju vara marknadens tystaste, så hur upplever du den?

rören kommer i detta fall bli ca 13 meter långa och utedelen kommer sitta på en altan en våning ner.




Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #40 skrivet: 22 juni 2010, 03:08:58 »

  Hej !

  SÃ¥ här blev det :  Ã„garen till kylföretaget höll helt med om att det skall vacumsugas . Och att han gett sina montörer en "tillrättavisning"

    Jag förklarade för honom att det är dÃ¥lig reklam för hans företag om de blir allmänt känt att hans montörer fuskar och ej vacumsuger .
      Han förstod nog vad jag menade sÃ¥ han gav ett prisavdrag pÃ¥ det redan mycket konkurenskraftiga priset. När pump blev installerad monterades den uppe pÃ¥ daglyktan . Vi tog den risken för att testa om vibrationerna ändÃ¥ skulle bli acceptabla .  ME GE25 har ju en verkligt tyst innerdel  sÃ¥ utedelens ljud/vibbar hördes förstÃ¥s här inne pÃ¥ övervÃ¥ningen . SÃ¥ han erbjöd dÃ¥ att göra om installationen och montera
 ytterdelen där nere pÃ¥ markstativ . Det var han själv som gjorde om monteringen . Tömningen av gammal gas i "skräpgasflaska" som han kallade den . Samt ny vacumsugningoch pÃ¥fyllning avny R410A med vÃ¥g. Jag är faktiskt nöjd nu med installationens utseende samt maskinens funktion . BÃ¥de när det gäller kylning av övervÃ¥ning samt ljudnivÃ¥ pÃ¥ inner
och ytterdel . Ytterdelen hörs ej hit in hur jag än har försökt köra på olika varvtal . Jag har kört den på olika effektnivåer i värmeläge men den brummar ej hit in . Innerdelen är som sagt bra enligt mina öron d.v.s .
 Värmeeffekten pÃ¥ GE25 är ej stor men den behövs bara för att höja nÃ¥n grad vintertid . Allra största delen av värmen kommer ändÃ¥ nerifrÃ¥n via trappen !!

 Skal försöka bifoga bild senare .  Nu sovdax !

jag är lite intresserad av ljudnivån på GE25:an, har den 4 fläkthastigheter?
hur låter den på 2:an, skulle det kunna gå att somna med der bruset on den sitter ett par meter från sängen?

anledningen till att jag frågar är att mina föräldrar tycker det är lite kallt och dragigt i sovrummet, toshiban dom har sitter en bit därifrån och det blir nog inte mer än 14-15 grader i sovrummet en normal vinterdag, när det är 22-23 runt toshiban ett par rum bort, så jag tänkte sätta in en GE25 för att stötta upp sovrummet och ett intilliggande badrum där det finns ett litet elelement som då kommer stängas av.
men då ska det ju gå att sova med bruset från innerdelen, och GE25:an ska ju vara marknadens tystaste, så hur upplever du den?

rören kommer i detta fall bli ca 13 meter långa och utedelen kommer sitta på en altan en våning ner.





Hej !  Den har totalt 5 fläkthastigheter.  Den lägsta heter " quiet" / "silent" .   Vi har en soffa i samma rum som jag brukar ta en tupplur i ibland och 1:an hör jag i princip inget av . TvÃ¥an ska man nog ochsÃ¥ kunna sova med om man är en normalkänslig person s.a.s . 3:an kanske börjar bli väl hög när man ska sova .
Som du beskriver sÃ¥ ska den bara "lyfta" tempen nÃ¥n grad lika som för oss sÃ¥ dÃ¥ räcker nog 1:an när den bara ska höjja lite  i det rum där innerdelen  är . Jag rekommenderar nog den !   Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #41 skrivet: 22 juni 2010, 11:12:46 »
Hej Rollster!  Ja det här med "quiet"/silent" pÃ¥ pumparna och i det här fallet en GE25 där ljudet väl ligger vid ca 19 db fÃ¥r man endast betrakta som en fläkthastighet i rent reklamsyfte anser jag, visst kan man skryta lite kortvarigt med denna lÃ¥ga fläkthastighet men jag rekommenderar att man dÃ¥ lika gärna kan stänga av pumparna helt istället. Om man vill ha ett hyfsat värmeutbyte frÃ¥n pumparna när det gäller bÃ¥de värmespridning och verkningsgrad sÃ¥ fÃ¥r man nog vackert skruva upp fläkthastigheten lite mer om man vill ha en bra driftsekonomi annars kan man nästan lika gärna sätta upp en liten elradiator istället som dÃ¥ gÃ¥r helt tyst, och spec när det gäller en pump i det här fallet som har en lägsta värmeavgivning pÃ¥ hela 1300 watt. :)
http://www.axcool.se/Mitsubishi_msz-ge25-35vah.pdf

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #42 skrivet: 22 juni 2010, 14:05:40 »
Hej Rollster!  Ja det här med "quiet"/silent" pÃ¥ pumparna och i det här fallet en GE25 där ljudet väl ligger vid ca 19 db fÃ¥r man endast betrakta som en fläkthastighet i rent reklamsyfte anser jag, visst kan man skryta lite kortvarigt med denna lÃ¥ga fläkthastighet men jag rekommenderar att man dÃ¥ lika gärna kan stänga av pumparna helt istället. Om man vill ha ett hyfsat värmeutbyte frÃ¥n pumparna när det gäller bÃ¥de värmespridning och verkningsgrad sÃ¥ fÃ¥r man nog vackert skruva upp fläkthastigheten lite mer om man vill ha en bra driftsekonomi annars kan man nästan lika gärna sätta upp en liten elradiator istället som dÃ¥ gÃ¥r helt tyst, och spec när det gäller en pump i det här fallet som har en lägsta värmeavgivning pÃ¥ hela 1300 watt. :)
http://www.axcool.se/Mitsubishi_msz-ge25-35vah.pdf

Mvh Raffen.  

Nåjaa ,verkningsgraden blir ju lägre när den måste gå hårdare(kompr) för att få värme ur sig , istället för att låta fläkten sprida värmen bättre. Men i dylika fall som när man vill ha lite extravärme i uppställningsrummet så det klarar den nog . Då är det ju förstås en annan grej om det är lönt jfm en Elraddare.
Men efter vad jag provat hittils sÃ¥ hÃ¥ller den nog vindsvÃ¥ningen avkyld pÃ¥ fläkt 2. Och den uppges till 22db. Och dÃ¥ gÃ¥r den ännu verkligt tyst . Ã…tminstone jag är nöjd . (hittils  ;)  )

Även i värmeläget på 2:an så ger den fint med värme i hela vindsvåningen på ca 45kvm . Läge 3 har ungefär samma ljudnivå som vår Chofus 1:a . ME har dock en mjukare/renare karaktär
 pÃ¥ ljudet .
 SÃ¥ GE25an är nog ett bra alternativ för mindre utrymmen där värmebehovet ej är sÃ¥ stort.
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #43 skrivet: 22 juni 2010, 17:52:40 »
tack, då får det bli en sån till päronen! dom fyller år med nån månads mellanrum så jag får sätta upp innerdelen som födelsedagspresent till morsan och utedelen som present åt farsan, så blir den saken löst också ;D

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #44 skrivet: 22 juni 2010, 20:02:16 »
  Här kommer dÃ¥ lite bilder pÃ¥ installationen . Tyvärr sjabbig bildkvalitet men jag tror man fÃ¥r uppfattning ändÃ¥ hur det ser ut   ;)

               Vore förstÃ¥s roligt att fÃ¥ ärliga komentarer och Ã¥sikter om instalationen och dess utseende !   :)

        
                        
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 20:04:23 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!