0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad du ska ha är en vanlig trevägsshunt. Finns speciell från Nibe tror jag, som kan styras med deras reglerutrustning. Titta på deras hemsida, under Tillbehör.
Är inte styrsignalen 0-10v? Esbe har en ventil som heter Vrg 130 eller nåt liknande. Till den finns det modulerande ställdon som heter ARA 639. Om det ska vara 24v 0-10v alltså./Raptor
Det på bilden är en termostatstyrd blandningsventil. Du ställer in en temperatur på ratten och sen håller det den tempen. Du vill kunna styra tempen elektroniskt. Då behöver du en manuellt ställbar blandningsventil, vilket är vad man kallar för en shunt, med ett elektroniskt styrdon på, som kan tolka signalen från styrenheten (i det här fallet SMO10) på rätt sätt. Styrenheten måste också matas från en tempgivare efter shunten, så att den vet hur varmt det blev.En trevägsventil skickar vatten från en ingång till den ena av två utgångar, ingen steglöshet utan dit ELLER dit, dvs inte det du vill uppnå alls.
Hmmm...Vill du inte kunna styra golvvärmens temperatur och i förlängninge rumets temperatur? Borde du inte då ha ett system med shuntmotor, framledningsgivare och rumsgivare/termostat? VST är väl för varmvattenladdning? Hur som helst. Jag kan inte lista ut hur SMO styr ställdonen. Men jag står fast vid mina tidigare inlägg./Raptor
Kolla med nibe om SMO reglerar med 0-10v eller 0-20mA eller vad det nu må vara. ESBE kallar dom för propotionella och klarar 0-10v, 2-10v, 0-20mA och 2-20mA./Raptor