0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard, hur kom du fram till 8 kW värmebehog vid minus 30? Har du räknat på högre förbrukning av hushållsel?
Vad är det som gör att man rek att installera den mindre VP? Om man har den större har man större kapacitet att klarar störttappningar av VV och klarar värmebehovet till 99%. Om jag skulle valt med tanke på ovanstående är den större pumpen.Rickard och andra erfarna berg/mark vp förklara min fråga.Är det stor kostnads diff på priset?VP inköp borde ej vara så stor. Som jag ser det så klarar den större pumpen av att värme huset längre utan tillskotts el (så länge radiatorsystemet en är för klent) men den är dyrare i inköp. om man bara vinner 600kW/år så tar det en liten längre sund att tjäna in investeringen.den större pumpen momer att dra lite mer en när den går, men det jämnar ut sig då den inte behöver gå lika länge som den mindre pumpen. en fördel med den större pumpen är att borran får vila mer & man får då högre KB-temp = bättre års COPJag skulle tveklöst tagit 8:an, men jag är ju en sån som alltid tittar på långsiktiga lösninger (ingen el vvb här inte )Borrkostn skillnad?Större pumpen går ju mer sällan?
Citat från: Janne El-Energi skrivet 06 juni 2005, 09:20:36Vad är det som gör att man rek att installera den mindre VP? Om man har den större har man större kapacitet att klarar störttappningar av VV och klarar värmebehovet till 99%. Om jag skulle valt med tanke på ovanstående är den större pumpen.Rickard och andra erfarna berg/mark vp förklara min fråga.Är det stor kostnads diff på priset?VP inköp borde ej vara så stor. Som jag ser det så klarar den större pumpen av att värme huset längre utan tillskotts el (så länge radiatorsystemet en är för klent) men den är dyrare i inköp. om man bara vinner 600kW/år så tar det en liten längre sund att tjäna in investeringen.den större pumpen momer att dra lite mer en när den går, men det jämnar ut sig då den inte behöver gå lika länge som den mindre pumpen. en fördel med den större pumpen är att borran får vila mer & man får då högre KB-temp = bättre års COPJag skulle tveklöst tagit 8:an, men jag är ju en sån som alltid tittar på långsiktiga lösninger (ingen el vvb här inte )Borrkostn skillnad?Större pumpen går ju mer sällan?