0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hei Husk det går at istallera Ful Frikyla også . Jeg har nettopp kjøpt kinesisk Ful frikyla ikke takmodell men 4 veis for skjult montasje (kjøpte 2 stk for skjult samt 6 stk veggmodeller) . ock det var billig
Om det enda du kan komma med är en länk till någon annans beräkning så kanske man inte skall ta dina inlägg så seriöst, speciellt som den du hänvisar till inte kan så enkla saker som att hålla isär effekt och energi. För övrigt är kostar 0,49kWh nog snarare runt 60 öre än 50. Med så låg kyleffekt som de räknat med så kommer du inte heller kunna kyla speciellt mycket. För övrigt skriver ju din källa att en l/l installation går på 20,000:- vilket torde vara en rejäl summa mer än vad frikylan kostar. Så varför skulle msn vilja betala så mycket extra för att få en lösning som ger dåligt med kyla, kostar mer i investering och kostar mer i drift? Gör den extrakostnaden som l/l installationen går på så kan jag ju köra kyla i 100,000 timmar (om man räknar med samma kassa kyleffekt som din länk räknade med). Så för 20,000:- kan jag välja mellan en l/l installation och inte ha några pengar kvar till driften eller en frikyleinstallation och köra den kontinuerligt i 11 år. Hmm... svårt val. Not.Ditt argument att om frikyla vore så bra så skulle alla i Indien och Kina också ha det är löjligt dåligt. Dels är antagligen marken varmare där och sedan bor majoriteten i dessa länder i lägenheter och kan inte borra sig ner till grannen under. Dessutom har de inte redan ett borrhål gör att värma bostaden under vintern då då blir det ju en ganska dyr installation.
-Ventilationsutveckling's beräkningar överensstämmer i stort med mina mätningar. Därför hänvisade jag till dem. Dumt nog!
-20.000kr är vad en LL kvalitetsinverter kostar monterad och klar med seriös garanti, moms mm. Det är klart att du kan få en kinesisk AC svart till sjättedelen av det priset. Men det gäller frikylekassetter oxå. Det är ju det som hela tråden handlar om. Trodde jag!
-Det är ju klart att majoriteten av innevånarna i Kina och Indien bor i lägenheter. Fristående hus är ju ganska ovanliga utom just i Sverige. Förlåt!
-I Indien och Kina finns det områden stora som Europa där årsmedeltempen är lägre än i Sverige. Men marktempen är säkert högre, precis som du säger. Dom bor nog på vulkaner!
I Indien blir det (kostnaderna för att kyla, mitt klargörande av citatet) ganska mycket mer . Men där kör man LL VP/AC. Om det verkligen lönade sig med sk frikyla i 75 miljoner Indiska hem, så skulle man installerat det. Elkostnaden kan ibland vara jättehög.
Världen är så stor, så stor...
Citat från: jonasmj skrivet 03 juni 2010, 10:24:01Citat från: tjoho skrivet 03 juni 2010, 09:18:20Nej det var för bara en sån . Vad skulle ni tippa på är rimligt ? Man kan ju betala för service men ocker priser känns ju inget vidare Det där ÄR ocker. Köper jag en Skystar SK22 till företaget så kostar den oss 8000:- plus moms Enklast styren med manuell fläkthastighetsomkopplare kostar ca 1000:- + momsVi är visserligen kunder så vi får en del rabatt men det är troligen inte många av Kinnans kunder som INTE har rabatter. Mellanskillnaden du får då från 8000 plus moms till 20 000 är då alltså din ÅF's påslag och det känns inte seriöst med 10 000 i påslag. Garanti har du ju ändå från generalagenten Kinnan.Jag har fått ett preliminärt pris på en SK32. ca 30 000 inkl moms efter ROT-avdrag men då är det inklusive komplett installation (ca 12 meter rördragning, håltagning + montering i undertak etc). Enligt Kinnans "ca"/brutto-prislista kostar en SK22 14 500 ex moms och en SK32 15 400 ex moms. Men det verkar ju uppenbarligen vara så att det finns stora rabatter. Jag fick mitt preliminära pris baserat på att kassetten kostar enligt bruttoprislistan. Jag skall få ett uppdaterat pris efter att installatören har fått ett exakt pris från Kinnan./Ola
Citat från: tjoho skrivet 03 juni 2010, 09:18:20Nej det var för bara en sån . Vad skulle ni tippa på är rimligt ? Man kan ju betala för service men ocker priser känns ju inget vidare Det där ÄR ocker. Köper jag en Skystar SK22 till företaget så kostar den oss 8000:- plus moms Enklast styren med manuell fläkthastighetsomkopplare kostar ca 1000:- + momsVi är visserligen kunder så vi får en del rabatt men det är troligen inte många av Kinnans kunder som INTE har rabatter. Mellanskillnaden du får då från 8000 plus moms till 20 000 är då alltså din ÅF's påslag och det känns inte seriöst med 10 000 i påslag. Garanti har du ju ändå från generalagenten Kinnan.
Nej det var för bara en sån . Vad skulle ni tippa på är rimligt ? Man kan ju betala för service men ocker priser känns ju inget vidare
ola_fagerstedt: vet du vad enbart "Eveco UTNC 50 " kostar?
Fått pris på en Eveco Un-Iop 28 inkl montering utan rot på 25.500. Sen om jag ville kompleteta med en un-iop 40 till så skulle det gå på 38.900 inkl montering. Då var det separat styrning till båda. Tsvc och utan cirka pump vilket jag har redan har liggandes.
Citat från: tjoho skrivet 10 juni 2010, 08:58:12Fått pris på en Eveco Un-Iop 28 inkl montering utan rot på 25.500. Sen om jag ville kompleteta med en un-iop 40 till så skulle det gå på 38.900 inkl montering. Då var det separat styrning till båda. Tsvc och utan cirka pump vilket jag har redan har liggandes. En kraftfull LL kvalitetsinverter får du för under 20.000 monterad och klar med garanti av en seriös leverantör.