Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Missljud i/vid kompressor Nibe 360 vid hög utetemp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Missljud i/vid kompressor Nibe 360 vid hög utetemp (läst 3556 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
risön
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
risön
«
skrivet:
24 maj 2010, 09:16:02 »
Citera
Vi hade runt 27C utetemp förra veckan frånluftstempen låg på ungefär densamma, avluft efter kompressorn låg på mellan 6-9 C men kompressorn lät som att den hade det väldigt besvärligt, det kom ett skramlande ljud och det lät nästan som om det högg fast kompressorn i bland (som om det var superkorta elavbrott)
Nu har utetempen gått ned till 17-18C och då har allt blivit normalt igen
Är det någon som har erfarenhet av detta ? Pumpen är ca 7 månader och har fungerat bra i vinter med ca 20C frånluft och runt +1-0 som avluft
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Missljud i/vid kompressor Nibe 360 vid hög utetemp
«
Svar #1 skrivet:
24 maj 2010, 09:43:12 »
Citera
Med så låg avluftstemperatur avfrostar din värmepump troligen då och då?
Förmodligen (nu gissar jag) blev avluftstempen så pass hög när det var varmt ute att avfostningarna upphörde, men att påfrysning ändå skedde på förångaren, fläkthjulet kan då ha tagit i isen, eller nåt annat skrammel kan ha kommit fram på grund av påisning.
Kompressorns jobb borde bli lättare med varmare frånluft, så skrammel borde inte komma från kompressorn.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
risön
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
risön
«
Svar #2 skrivet:
24 maj 2010, 09:58:53 »
Citera
Tack för svaret !
Nja jag kan bara säga att jag sett avfrostnings symbolen ett fåtal gånger i vinter
Jag har inte heller märkt att kompressorn stått särskilt ofta, men jag vet att jag ligger på nedre gränsen med luftflödet
Nu när detta inträffade så tog jag bort luftfiltret och kikade in men såg då ingen is eller så
allt såg ok ut, det enda var att ett av rören runt kompressorn skallrade och gav ett ljud men det var inte bara det , det fanns ett annat missljud också
Jag hade satt läge "nattsvalka" så fläkten gick med högre fart på natten men då stod ju kompressorn eftersom inget värme/varmvattenbehov fanns
«
Senast ändrad: 24 maj 2010, 10:04:19 av risön
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
26 maj 2010, 00:08:15 »
Citera
Min gamla kompressor låter liknande men mer vid dessa ganska extrema driftsförhållanden, särskilt när den nyligen startat. Fuktig energirik frånluft +27C, förångning +1C, avluft +14C, uppåt 3 KW möjlig effekt över förångaren mot normala dryga 1 kW och tjoohej i den lilla kompressorn
Avlufttemp 0C och +1C på vintern har funkat bra för mig utan avfrostningar. Däremot avluft -1C kan i vissa fall leda till avfrostning men å andra sidan kan ett par avfrostningar per vinter minska risken att förångaren dammar igen och värmepumpen tappar effekt. Samma fina damm som kletar sig fast på fläktbladen.
«
Senast ändrad: 26 maj 2010, 00:22:10 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
risön
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
risön
«
Svar #4 skrivet:
14 juli 2010, 12:46:41 »
Citera
Problemet löst (tillfälligt i alla fall)
Det är något rör inne vid kompressorn som vibrerar och tar i någonstans
Jag stack in handen genom luftfilterhålet och kände ett rör som vibrerade och slog i ett annat rör
Dessa bröt jag lite i och då blev det tyst
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1088
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Alva10
dadid
rikardagren
rocas
G Bergström
AÖd
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info