Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig kyla  (läst 17725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig kyla
« skrivet: 23 maj 2010, 14:59:14 »
Efter att den trötta frånluftaren (IVT480) lagt ner verksamheten investerade vi i november -09 i en Nibe1245-6 med FLM. Vi satte även in en konvektor med dubbla batterier centralt på övervåningen i allrummet för att få värme på vintern och kyla på sommaren.

Instruktionen från rörpularen var att "slå på cirkulationspumpen och byta till kylläge på konvektorn" när vi ville ha kyla. Installatören valde att inte installera kyltillbehöret i 1245:an utan att koppla ihop det på egen hand med en WILO star 15. Det sitter inga styrventiler i konvektorn för sommar/vinterläge utan det enda man styr är termostatens arbetssätt.

Problemet jag har nu är att det inte kommer någon kyla i rören.... Jag har luftat brine-kretsen vid konvektorn, som är högsta punkten. Det kom ingen luft. Det enda sättet att få lite kyla är att tvinga köldbärarpumpen i 1245:an att gå kontinuerligt. Då får jag en temp på ca 18 grader på inloppet i konvektorn (mätt med IR-termometer på röret in i konvektorn). Vad brine har för temp vid konvektorn vet jag inte men rimligen borde det inte vara långt från 18. Lufttempen vid konvektorn är en varm dag (som igår) 25 grader under konvektorns insug och 22 grader vid utblås. Det tycker jag är dålig utdelning då brinetempen är 8 grader vid inkommande mätning i 1245:an! Kylkretsen ser ut att vara rätt kopplad på inkommande kollektor (enligt skisser jag sett på forumet) men jag ser ingen tydlig backventil någonstans. Den kan ju i och för sig vara dold under rörisoleringen. Under mina försök att få mer kyla i rören provade jag att slå av interna pumpen till FLMen men då blev det genast varmare konnektorn.

Kan det vara så att WILO-pumpen inte fixar höjdskillnaden på drygt 1 m? Jag tittade på pumpkurvan för star 15 som nämner "uppfodringshöjd" och ser att det inte är mycket cirkulation kvar efter 1 meter… Uppfodringshöjd är väl pumphöjd?

Är det någon som har några idéer att dela med er av innan installatören kommer hit för att titta på problemet?

Mvh
Magnus

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2010, 15:09:26 »
Kan det vara så att WILO-pumpen inte fixar höjdskillnaden på drygt 1 m? Jag tittade på pumpkurvan för star 15 som nämner "uppfodringshöjd" och ser att det inte är mycket cirkulation kvar efter 1 meter… Uppfodringshöjd är väl pumphöjd?
Ja, i "princip" är uppfordringshöjden pumphöjden, men eftersom du har ett slutet cirkulerande system sÃ¥ spelar själva pumphöjden ingen roll.  Istället fÃ¥r man se pÃ¥ konvektorns och rörens flödesmotstÃ¥nd för att räkna fram en motsvarande uppfordringshöjd och se var man hamnar pÃ¥ pumpkurvan.

En Wilo Star 15 har väl mycket större kapacitet än 1m?  en 1-3 klarar ju 3m  med ett flöde pÃ¥ 10l/minut.

Om du inte har någon backventil mellan avsticken så kommer flödet inte att cirkulera genom borrhålet för frikylan utan bara rören till konvektorn.
« Senast ändrad: 23 maj 2010, 15:17:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2010, 16:04:37 »
Jag har ca 12 m rördragning (15 mm) och en Veneto FSR 42, Flöde på maxfart: 504l/h Tryckfall 21,4kPA

WILO Start Z 15 ger vid 1 m pumphöjd ca 40 l/h och 1,1 m är det 0 l/h. Det är ju deras minsting...

Det verkar ju inte finnas någon backventil eftersom inkommande rör för brinen vid konvektorn stiger till rumstemp när jag stänger av 1245ans köldbärarpump, eller har jag helt fel?

//Magnus

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2010, 16:16:06 »
Nej, det låter som att du har rätt. Du får be din installatör komma och fixa så det funkar. Det bör ingå i garantin..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2010, 18:22:19 »
LÃ¥t cirk pumpen i 1245 gÃ¥ kontinuerligt. När den gÃ¥r sÃ¥ är det mkt högre flöde där sÃ¥  det kommer inte att cirkulera mellan rören. VP cirk gÃ¥r + wilo gÃ¥r= Kyla kommer ut Thumbsup

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2010, 18:59:01 »

Koppla bort el till cirkulationspump i FLM.

Ersätt Wilo Star Z med Wilo Smart 25/6 som ansluts elektriskt på plint för FLM:s cirkpump.

Ska kyla och återvinning köras samtidigt, ansluts trimventil på ledning från FLM. Ska kyla och återvinning köras var för sig, kan trimventil uteslutas.




Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2010, 21:00:02 »
LÃ¥t cirk pumpen i 1245 gÃ¥ kontinuerligt. När den gÃ¥r sÃ¥ är det mkt högre flöde där sÃ¥  det kommer inte att cirkulera mellan rören. VP cirk gÃ¥r + wilo gÃ¥r= Kyla kommer ut Thumbsup
Ja, det är ju sÃ¥ jag kört under en varm dag (25-27 grader i rummet) och inte lyckats fÃ¥ mer tempskillnad än 2-3 grader mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende luft i konvektorn.... Enligt min ringa mening borde ut-luften i konvektorn bli svalare med en brinetemp pÃ¥ 8 grader, eller hur? Det lutar Ã¥t att nÃ¥gon hade lite otur när han tänkte dÃ¥ rören skulle kopplas ihop  ;) . Normalt är det ju svÃ¥rt att mäta temp pÃ¥ brinen vid konvektorn men om rörkopplingen hÃ¥ller 18-19 grader kan jag inte tänka mig att brinen är 8 (som den borde vara vid rätt flöden i rören).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2010, 21:03:27 »
Har du ingen anna termometer än IR  de är inte sÃ¥ bra.  Om det är kopplat sÃ¥ att brinet som kommer upp ur hÃ¥let gÃ¥r via ett delföde till konvektorn och tillbaka till samma rör sÃ¥ borde det funka. Det behövs ingen backventil även om en del sätter dem. Posta en bild pÃ¥ kopplet Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2010, 23:11:35 »
Är inloppet till konvektorn nertill eller upptill i elementet?
Enligt manualen så ska inloppet vara nertill, troligen för att rörslingan i elementet ska avluftas ordentligt, är inloppet upptill så kan det vara luft kvar i rören som inte vill ge med sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2010, 17:10:44 »
Är inloppet till konvektorn nertill eller upptill i elementet?
Enligt manualen så ska inloppet vara nertill, troligen för att rörslingan i elementet ska avluftas ordentligt, är inloppet upptill så kan det vara luft kvar i rören som inte vill ge med sig.
Intressant.... Inloppet är faktiskt kopplat till den övre anslutningen... Det går dock att lufta vid både vid till och från.

Hur som helst var rörfirman pÃ¥ plats idag och konstaterade att cirkpumpen inte gick, den surrade bara men snurrade inte! Backventil satt ocksÃ¥ pÃ¥ rätt plats. MÃ¥nga timmar senare var det bytt till en Grundfos med bättre prestanda och vips kom det kyla - sÃ¥ länge gubbarna var kvar.... När gubbarna mätte temp direkt pÃ¥ röret var det 9,5-10 grader pÃ¥ inloppet och ett par grader varmare tillbakavägen. När jag lämnade hemmet senare för att Ã¥ka och jobba lite var det klen kyla ur konvektorn  Sc:,h. När dom roterade och luftade brinekretsen hade dom en liiiiite kraftigare pump. Det kan ju ha gjort att det blev bättre snurr pÃ¥ kylan i borrhÃ¥let just dÃ¥. Jag ska laborera lite med att öka hastigheten pÃ¥ nya pumpen och se om det blir bättre.
« Senast ändrad: 24 maj 2010, 17:16:15 av maguns »

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2010, 18:54:42 »
Gjorde en installation där vi bara fick bra kyla när cirkpumpen i vp gick. Efter mycket testande visade det sig att en liten sten fastnat i backventilen.
När den var borta funka anläggningen utan problem. :)
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2010, 20:49:06 »
Gjorde en installation där vi bara fick bra kyla när cirkpumpen i vp gick. Efter mycket testande visade det sig att en liten sten fastnat i backventilen.
När den var borta funka anläggningen utan problem. :)
Precis så är det nu. Avstängd cirkulationspump i VP - ingen kyla alls. Dock hör man i konvektorn att det flödar runt. Igår var det tyst...
Suck! Det blir till att ringa rörpularen igen imorgon. Tur att man köpt kylfunktionen och inte bara prylar ;)

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2010, 11:27:55 »
Nu har rörkrökarn installerat några "missade backventiler" vilket gjorde att flödena blev fel. Det kom fram i samtalet med firman att de hade installerat många 1245:or med frikyla och ett antal med FLM men ingen med både FLM och frikyla i kombination. Hoppas bara att det kommer bra med kyla i rören nu! Återkommer med kylrapport inom kort.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2010, 11:50:31 »

Nu har rörkrökarn installerat några "missade backventiler" vilket gjorde att flödena blev fel. Det kom fram i samtalet med firman att de hade installerat många 1245:or med frikyla och ett antal med FLM men ingen med både FLM och frikyla i kombination. Hoppas bara att det kommer bra med kyla i rören nu! Återkommer med kylrapport inom kort.


Backventiler?

Är det fler än en dom har monterat?
Då blir frågan.....var har de monterat dessa?

Hur du samma cirkpump för FLM och frikyla?
Ligger frikylan i serie med FLM, eller har de monterat enl. mitt förslag?


Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2010, 21:16:59 »

Nu har rörkrökarn installerat några "missade backventiler" vilket gjorde att flödena blev fel. Det kom fram i samtalet med firman att de hade installerat många 1245:or med frikyla och ett antal med FLM men ingen med både FLM och frikyla i kombination. Hoppas bara att det kommer bra med kyla i rören nu! Återkommer med kylrapport inom kort.


Backventiler?

Är det fler än en dom har monterat?
Då blir frågan.....var har de monterat dessa?

Hur du samma cirkpump för FLM och frikyla?
Ligger frikylan i serie med FLM, eller har de monterat enl. mitt förslag?


När jag som inte är rörmokare tittar på kopplet ser det ut som följande:
Inkommande kollektor går rakt in i VP. Ett avstick från kollektorn delar sig i två, ett till FLM och ett till konvektorn. Det parallella avsticket till FLM har en trim- och ev en backventil (den eventuella backen syns dåligt under isoleringen). Efter avsticket till konvektorn sitter en Grundfosspump som flödar frikylan. Returen från frikylan och FLMen går tillbaka in på inkommande kollektor. Det sitter en backventil mellan det första avsticket från kollektorn och returerna. Verkar det krångligt? Det är svårt att fotografera då det är j**** trångt med alla isolerade kopparrör och ventilationsrör;) Rörmokaren kunde bara konstatera att "det ska funka" men att det inte flödar... Till och med när trimmen till FLMen är stängd flödar det inte. Firman skulle tänka och återkomma.... Det flödar ju trots allt om"stora" pumpen går.
Vid tempmätning i konvektorn på elementet får jag 12 grader och rummet på 16kvm håller 22. Jag vet inte om jag får ut bra effekt eller om det borde vara lägre temp i rummet när brine ligger på 8 grader in. Jag hoppas att de kan lösa flödet.
« Senast ändrad: 17 juni 2010, 20:49:40 av maguns »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 303
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!