Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dålig kyla  (läst 19755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åland(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig kyla
« Svar #15 skrivet: 15 april 2011, 19:31:35 »
Vore intressant med en statusrapport på detta  *vinkar*
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Dålig kyla
« Svar #16 skrivet: 03 juni 2011, 23:22:47 »
Statusuppdatering 2011 06 03:
Är nu inne på andra sommaren med stödpump (brinepumpen i 1245:an)...
Installationsfirman kontaktad ett flertal gånger och inget händer...
Funderar snart på att namnge dem...

Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Dålig kyla
« Svar #17 skrivet: 06 juni 2011, 00:08:47 »
Lite gratisreklam har väl ingen dött av...  ::)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig kyla
« Svar #18 skrivet: 04 juli 2011, 00:25:43 »
Om du får bra kyla när 1245 brine pump körs är det väl inget fel?

Den lilla pumpen du har för frikyla är troligen inte tillräcklig för att få bra snurr på brine hela vägen ner och upp till konvektorn. Lilla pumpen ska väl bara dra brine från vp till konvektorn. VP pumpen drar från botten av berget till VP.

Ju bättre drag du har i grejerna desto bättre temp på brinet. Det kan ju annars vara risk att brine på väg ner värmer upp brine på väg upp.

Eller har jag helt missförstått något??
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30755
  • Karma +21/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig kyla
« Svar #19 skrivet: 04 juli 2011, 07:35:50 »
Jag tycker det låter som att backventilen inte funkar som den ska.
Själv har jag en liten klen 25W VVC-pump till frikylan och den fixar själv att få snurr på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4469
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig kyla
« Svar #20 skrivet: 04 juli 2011, 08:53:20 »
Jag tycker det låter som att backventilen inte funkar som den ska.
Själv har jag en liten klen 25W VVC-pump till frikylan och den fixar själv att få snurr på grejerna.
Jag har en gammal Grundfos UPS-40 pump som går på 2:an, och den räcker gott till frikylan, med runt 60 m 22-rör till/från konvektorn.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig kyla
« Svar #21 skrivet: 04 juli 2011, 09:10:25 »
Carl
Fixar den 60m + 127?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30755
  • Karma +21/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig kyla
« Svar #22 skrivet: 04 juli 2011, 11:43:36 »
Carl
Fixar den 60m + 127?


I mitt fall är det 130 m total borra, men det är ju grova slangar så där är nog inga problem.
Sen är det ca 8 m 15 mm koppar totalt + själva konvektorn.
Med fullt blås på konvektorn har jag en tempdiff på ca 5 ºC på KB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig kyla
« Svar #23 skrivet: 04 juli 2011, 14:05:28 »
utifrån delta 5 vid högsta spret på fläkten låter det ju rimligt dimensionerat.

Har du kunnat testa vad som händer om du ökar cp hastighet ytterligare eller stöttar med VP KB CP, om det går, vet inte hur det är draget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig kyla
« Svar #24 skrivet: 04 juli 2011, 14:07:04 »
och tycker du att det låter rimligt att jag kör med VP KB CP som basförsörjning givet 250m borra och enbart kör liten kylsystems CP för den lokala delen så att säga.

Kul att höra från andra hur det fungerar. Själv kommer jag inom kort kunna bidraga med empirisk data, snarare än teoretisk.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Dålig kyla
« Svar #25 skrivet: 04 juli 2011, 16:32:14 »
Min Grundfos 25-60 klarar att driva konvektorn utan att CP i VP är igång.
Åtminstone om man tittar på tempdiffen över konvektorn. Jag har ca 2,5 ºC på lägsta fart, knappt 2 ºC på högsta fart, vilket får mej att tro att den externa CP klarar att driva min konvektor som inkopplats med 30 meter 15mm kopparrör.
Att sen kylan inte räcker till beror på för dålig dimensionering av konvektorn.
Största risken (enligt mej) är att man värmer borrhålet och konvektorn tappar effekt.
Min borra har ökat i temp med 1 ºC efter 8 dygns konstant kyldrift.
Då skall även tilläggas att jag har stort VV-uttag (ca 12 - 20 VV-laddningar/dgn) som kyler borran.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig kyla
« Svar #26 skrivet: 04 juli 2011, 17:11:02 »
Den teoretiska delen av min hjärna fungerar inte så bra när det är närmare 30 grader här på kontoret... men.. jag sitter ändå och filar på en tanke om att man kanske kan bli lurad om man bara tittar på deltat.

Fast du har säkert inte bara tittat på deltat. Kommer knappt i håg alla turer.

Som sagt det ska bli intressant att laborera lite med detta och försöka hitta läget för bästa möjliga drift och kyla.


Men om jag tänker så här. Vad blir skillnad i temp på brine i fall jag teleporterar en liter från botten kontra att jag i sakta mak drar upp en liter 250m.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Dålig kyla
« Svar #27 skrivet: 04 juli 2011, 19:00:46 »
Du som har så pass djupt borrhål kommer nog att kunna ta ut mycket kyla. Ditt borrhål bör väl hålla ca 7 ºC sommartid som skall vara den s.k. ostörda temperaturen i berget. Här hos mej verkar ostörd temp vara ca 6,5 ºC.

Tror att det går lättare än vad man tror att pumpa runt brinen än vad kan tro via flödesberäkningar. Min anläggning skall ha ett så pass högt tryckfall att min cirk.pump knappt borde orka driva fläktkonvektorn.
Har fått svar från ett par andra håll här på forat att fler än jag driver cirkulationen med "för små" cirk.pumpar och upplever upplever att det fungerar.

Har dock funderat på om man kan ha ett "dåligt" flöde i ett rör trots att flödet är tillräckligt. Som ovetande i denna bransch tänker jag som så att det kanske bara är fullt flöde i mitten av röret. På ytterdelarna (mot röret) kanske det står still. Eller rent av tvärtom.
Men nu vet jag som vanligt inte vad jag pratar om.

Hursomhelst så tror jag min kyla fungerar så bra som den skall. Jag gick bara på minan att lita på dimensioneringen som gjordes av min installatör. Trodde dessutom att min konvektor levererade nästan 3 kW kyla isf för de 2 kW som den avger i sensibel kyleffekt.

Läste i någon tråd att man bör räkna på 50 W/m2, men då var det någon som hade installerat själv som hade räknat på 100 W/m2. Det är nog inte fel. Min konvektor avger 62 W/2 om man räknar på sensibel effekt.

Min frikyla är installerad utan Nibes originaltillbehör. Det betyder att kylan styrs av en termostat som startar fläkten i konvektorn när det blir för varmt. Den kan styra den externa cirk.pumpen om man vill och kan dra el dit (jag kör den kontinuerligt så länge kylbehov finns).
Hade jag haft Nibes originaltillbehör så hade det kännt av temperaturen och styrenheten hade vetat när kylbehov föreligger och då startat bägge cirk.pumparna för att kyla tillräckligt (tror att Nibes cirk.pump som medföljer har mindre kapacitet än den jag har).

Jag har provat kyleffekten med enbart den externa cirk.pumpen. Jag har även tvångsstartat den inbyggda cirk.pumpen utan att jag kan märka någon skillnad på resultatet - innetemp och tempdiff.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30755
  • Karma +21/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig kyla
« Svar #28 skrivet: 04 juli 2011, 22:26:26 »
utifrån delta 5 vid högsta spret på fläkten låter det ju rimligt dimensionerat.

Har du kunnat testa vad som händer om du ökar cp hastighet ytterligare eller stöttar med VP KB CP, om det går, vet inte hur det är draget.

Finns bara en hastighet på CP.
Jag upplever ingen större skillnad då VP:ns CP går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maguns

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Dålig kyla
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2012, 17:02:51 »
Problemet äntligen löst!!!
Tydligen hade installationsfirman ett rörmokar-ess som de skickade denna gång ;) Han kan se skillnad på backventiler som sitter rätt och sådana som sitter nästan rätt... Nästan rätt betyder att den sitter i rätt flödesriktning men fel i lod då den typen av ventil jag har behöver gravitationen till hjälp för att stänga. Så, om man helt enkelt vrider backventilen ett kvarts varv så att upp blir upp och ner blir ner fungerar allt som det ska! Det tog bara två somrar att få det fixat...
Tack för alla råd och tips denna gång!
/Magnus

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 1938
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!