0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen. Har nu varit på visningen. Tyvärr hade inte mäklaren kostnaden i kwh utan bara i pengar. Nuvarande ägare har lagt ut 25000 kr på uppvärmningen om det är till någon ytterliggare hjälp för er. Mäklaren skulle ta reda på kwh förbrukningen. Mvh Jonas
Mäklaren var och fotade och gjorde annons på vårt hus, han beräknade driftkostnad till 19000:-/år, vilket jag tycker lät mycket. 7740kwh/år = ca 7000:- och 1150:- i nätavgift, samt ca 3000:- i försäkring, sophämtning, vet inte kostnad, samt VA, 65kbm/år + fast avgift, undrar vad mer han räknar in? Kabeltv avgift? 1200:-/år./A.
Normalt när man ska schablonisera sånt här så kan man titta på perioden Juni till Aug för att få fram hushållsel inkl varmvatten, resterande är värme (är inte riktigt sant, men nästan).Ta förbrukningen för juni till aug, dela denna med 3 & multiplicera med 12, då har du hushållsel inkl. varmvatten. Ta denna summa och dra ifrån den ifrån hela el-förbrukningen så har du uppvärmingen.Ta 30% av vattenförbrukningen i m3 och multiplicera med 54, så har du ung. förbrukningen för att göra varmvatten.Förutsättningar:ElradiatorerIngen ventilation eller denna på hela åretIngen värmeåtervinningFörsumbar motorvärmaranvändning och annan klimatrelaterad icke uppvärmningsel.När jag gör såna här besparingskalkyler så brukar jag säga att en sänkning av uppvärmningsenergin med 30-35% ska ge en återbetalning på max 3år för en luft/luft-värmepump. Blir det bättre, grattis! men då slipper man iallafall bli besviken.Blir det 4-5år eller kanske ännu mer, kan väl vara ok också, men då ska man vara medveten om att kvalitet & service har större betydelse.m.v.hLasse T