0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hokanp skrivet 17 maj 2010, 16:58:28Det skiljer för lite för att jag ska välja glespanel. C:a 175 för golvspånen samt 104 för glenspanel, för min del skiljer det 7000:-. OK det är pengar det med men att völja LK i stället för Uppnor gör att jag sparar 17000:-. Vill ha ett "helt" golv vilket jag får med spånskivan. Är även lite rädd för att glespanelen kommer att svikta.Poängen är att man lägger golvspån (eller gips) på glespanelen. Det blir ju till och med stabilare än att lägga spån direkt på golvåsarna.
Det skiljer för lite för att jag ska välja glespanel. C:a 175 för golvspånen samt 104 för glenspanel, för min del skiljer det 7000:-. OK det är pengar det med men att völja LK i stället för Uppnor gör att jag sparar 17000:-. Vill ha ett "helt" golv vilket jag får med spånskivan. Är även lite rädd för att glespanelen kommer att svikta.
Citat från: purjo__ skrivet 17 maj 2010, 17:00:50Citat från: hokanp skrivet 17 maj 2010, 16:58:28Det skiljer för lite för att jag ska välja glespanel. C:a 175 för golvspånen samt 104 för glenspanel, för min del skiljer det 7000:-. OK det är pengar det med men att völja LK i stället för Uppnor gör att jag sparar 17000:-. Vill ha ett "helt" golv vilket jag får med spånskivan. Är även lite rädd för att glespanelen kommer att svikta.Poängen är att man lägger golvspån (eller gips) på glespanelen. Det blir ju till och med stabilare än att lägga spån direkt på golvåsarna.Är väl inte så bra. Dels så måste man köpa golvspånskivor, dels så bygger det ytterliggare 22mm. Men visst blir det lite starkare.
Citat från: Balkkin skrivet 17 maj 2010, 16:49:04varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall Hur skall du få dit slangen om du lägger gips över glespanelen?
varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall
Citat från: purjo__ skrivet 17 maj 2010, 16:59:22Citat från: Balkkin skrivet 17 maj 2010, 16:49:04varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall Hur skall du få dit slangen om du lägger gips över glespanelen? först leggär man glesbrädor ovanpå golvvasorna, sen en gipsskiva ovanpå, i vilken man spikar fast golvvärmen,fyller upp med gips rimsor mellan slangarna och lite murbruk bredvid slangen och sen limmar man på en gipsskiva till ovanpå eller lägger parkett direkt på.
Är det nån fördel att lägga golv gips istället för golvspån tycker det låter klent med gles + golv gips.
Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 16:59:24Är det nån fördel att lägga golv gips istället för golvspån tycker det låter klent med gles + golv gips.Alltså, man lägger ju inte 28x70 på cc30, utan man lägger gärna specialformad gles med 20mm mellanrum så att man lagom får ner slangen. Golvgips släpper igenom värmen snabbare än spånskiva, men vill du ha spånskiva, så ha det du. Det blir 10mm tjockare bara..
Citat från: cheetah1 skrivet 18 maj 2010, 18:16:54Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 16:59:24Är det nån fördel att lägga golv gips istället för golvspån tycker det låter klent med gles + golv gips.Alltså, man lägger ju inte 28x70 på cc30, utan man lägger gärna specialformad gles med 20mm mellanrum så att man lagom får ner slangen. Golvgips släpper igenom värmen snabbare än spånskiva, men vill du ha spånskiva, så ha det du. Det blir 10mm tjockare bara..Är special glesen spontad eller ?
Citat från: Balkkin skrivet 17 maj 2010, 21:14:56Citat från: purjo__ skrivet 17 maj 2010, 16:59:22Citat från: Balkkin skrivet 17 maj 2010, 16:49:04varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall Hur skall du få dit slangen om du lägger gips över glespanelen? först leggär man glesbrädor ovanpå golvvasorna, sen en gipsskiva ovanpå, i vilken man spikar fast golvvärmen,fyller upp med gips rimsor mellan slangarna och lite murbruk bredvid slangen och sen limmar man på en gipsskiva till ovanpå eller lägger parkett direkt på.Då blir väl glespanelen lite onödig, eller?Poägen med den är ju att en 20mm slang ryms precis i mellanrummen mellan brädorna.
Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 19:26:40Citat från: cheetah1 skrivet 18 maj 2010, 18:16:54Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 16:59:24Är det nån fördel att lägga golv gips istället för golvspån tycker det låter klent med gles + golv gips.Alltså, man lägger ju inte 28x70 på cc30, utan man lägger gärna specialformad gles med 20mm mellanrum så att man lagom får ner slangen. Golvgips släpper igenom värmen snabbare än spånskiva, men vill du ha spånskiva, så ha det du. Det blir 10mm tjockare bara..Är special glesen spontad eller ?Alltså, bilden i svar #16 på förra sidan.
Citat från: cheetah1 skrivet 18 maj 2010, 19:41:12Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 19:26:40Citat från: cheetah1 skrivet 18 maj 2010, 18:16:54Citat från: smurfen72 skrivet 18 maj 2010, 16:59:24Är det nån fördel att lägga golv gips istället för golvspån tycker det låter klent med gles + golv gips.Alltså, man lägger ju inte 28x70 på cc30, utan man lägger gärna specialformad gles med 20mm mellanrum så att man lagom får ner slangen. Golvgips släpper igenom värmen snabbare än spånskiva, men vill du ha spånskiva, så ha det du. Det blir 10mm tjockare bara..Är special glesen spontad eller ?Alltså, bilden i svar #16 på förra sidan.Såg ut att vara vanliga bräder 20mm tjock ?