0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ena stunden låter det som att du är i branschen och bara driver med oss. Andra stunden har du ingen aning om vad du pratar om........../Raptor
funderar du på att ha 3 rörfirmer på samma jobb Patrik s. Skulle aldrig ställa upp på dom vilkoren . men lycka till med installationenc-c
Ok men om jag gör så här, delar upp entreprenaden och naturligtvis gäller det ju projen avanläggningen. Och nu hårddrar jag det lite extra, men problematiken är den samma.
Fint nu tycket ja att jag börjar få lite svar på frågorna men?
Du tog själv exemplet med hiss. Hissar är oftast en total då dom inte har ett skvatt med övriga installatoner att göra.
Farligt att påstå att man har rätt i "vissa frågor"Ja påstår inte att jag har rätt men man kan ju göra så här... Totalentreprenad är väl entreprenaden och totalentreprenör de som utför den, eller? Och självklart kan väl en som beställer säja vad som skall ingå i totalentreprenaden. Det tar man väl upp vid upphandling. Det kan ju vara en delad entreprenad med flera olika entreprenörer, men en eller flera som har en totalis på sitt område, tex vent,hiss,el. Kan ju ligga fler underentreprenörer som också är upphandlade enligt ABT/AB? Och då kan ju det ha olika ansvar vissa har en utförande och jobbar mot färdig handling, vissa har total och gör sin egen handling, naturligtvis i samarbete med de övriga entreprenörerna!
Citat från: patrik s skrivet 12 maj 2010, 11:07:43Farligt att påstå att man har rätt i "vissa frågor"Ja påstår inte att jag har rätt men man kan ju göra så här... Totalentreprenad är väl entreprenaden och totalentreprenör de som utför den, eller? Och självklart kan väl en som beställer säja vad som skall ingå i totalentreprenaden. Det tar man väl upp vid upphandling. Det kan ju vara en delad entreprenad med flera olika entreprenörer, men en eller flera som har en totalis på sitt område, tex vent,hiss,el. Kan ju ligga fler underentreprenörer som också är upphandlade enligt ABT/AB? Och då kan ju det ha olika ansvar vissa har en utförande och jobbar mot färdig handling, vissa har total och gör sin egen handling, naturligtvis i samarbete med de övriga entreprenörerna!PatrikHar du tillgång till ABT06? Har du läst den?Jag jobbar med entreprenadupphandlingar till vardags. Visserligen anläggningsentreprenader, men standardverken är ju de samma (AB04 resp. ABT06)Du anser att du som beställare har rätt att ange vad som ska ingå i totalentreprenaden. Vid en totalentreprenad ska du som beställare speca den funktion du vill ha. Börjar du peta i entreprenörens projektering och det sedan skulle bli en tvist, kan entreprenaden mycket väl bedömas ha varit en utförarentreprenad.Att dela din lilla installation i flera små totalentreprenader låter inte vidare smart, tycker jag. Vem ska synka och se till att samarbetet funkar och att helheten blir bra och funktionsduglig? Du?Mitt tips: Försök inte vara "über-smart" i din upphandling, om du inte har järnkoll på entreprenadjuridiken! Nöj dig med att speca vilken funktion du vill ha och låt någon av installatörerna ta ansvaret för helheten i en totalentreprenad. Har du varit duktig i att speca vilken funktion du vill ha, så ansvarar din installatör för att detta uppfylls./Nickan
Citat från: patrik s skrivet 12 maj 2010, 11:07:43PatrikHar du tillgång till ABT06? Har du läst den?Jag jobbar med entreprenadupphandlingar...................
PatrikHar du tillgång till ABT06? Har du läst den?Jag jobbar med entreprenadupphandlingar...................
Du anser att du som beställare har rätt att ange vad som ska ingå i totalentreprenaden. Vid en totalentreprenad ska du som beställare speca den funktion du vill ha. Börjar du peta i entreprenörens projektering och det sedan skulle bli en tvist, kan entreprenaden mycket väl bedömas ha varit en utförarentreprenad.