Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Projektering och besiktning  (läst 8373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Projektering och besiktning
« skrivet: 10 maj 2010, 06:28:49 »
Tillbaka till verkligheten :) Nu skall proj börja och det är inget snack om att bergvärme är den bästa lösningen för mig, eftersom jag inte har tillgång till fjärrvärme, och på köpet kan ja ju få lite kyla ;) Lexus

Jag har diskuterat lite med Lexus och vissa saker går ju av arkitektoniska skäl,  inte att ändra på: Dvs  Golvärme övervåning....

Så det som skall göras är en enkel robust anläggning med högsta möjliga verkningsgrad, av vad jag förstår så är det en så låg värmeut temp som möjligt från VP som ger detta? Samt en anläggning med kyla, då borde en FTX vara lämpligast med ett kylbatteri?

Och det är ju lite poppis att prata om ROT här, dvs uttrycket "lika bra att borra" eftersom det finns ROT. Men det gäller ju bara arbetstiden och den är ju inte så många timmar som entreprenören lägger ner på att tex "borra". Så ROT bör ju även gälla lite konsulting och besiktning av anläggningen. Är det någon som vet om det går att ROTA för det. Samt om det är någon som är intresserad. Kan 8 timmar (projkontroll) + 3 tim bes vara något? VP anläggningen skall göras som en totalentreprenad med gräns vid tillopp/retur teknikrum. Samt protokollförd injustering/driftsättning av rad/golvärme.

Skulle de funka?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projektering och besiktning
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2010, 09:22:41 »
Så ROT bör ju även gälla lite konsulting och besiktning av anläggningen. Är det någon som vet om det går att ROTA för det.

Rent administrativa jobb verkar inte ingå om jag tolkar detta rätt. Men om det är samma entreprenör som sen gör själva installationen så borde det däremot kunna gå att dra av.  :-\

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbeterot/exempelparotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html#K
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4689
  • Karma +7/-5
SV: Projektering och besiktning
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2010, 09:56:11 »
 
Skatteverket godkänner 30% som arbetskostnad för bergvärme.

Exempel vid en totalkostnad om 160 000 kr, godkänns arbetskostnad 48 000 kr.
Totalkostnaden reduceras med 50% av arbetsostnaden d.v.s. 24 000 kr till 136 000 kr.


Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2010, 10:35:30 »
Skatteverket godkänner 30% som arbetskostnad för bergvärme.
Exempel vid en totalkostnad om 160 000 kr, godkänns arbetskostnad 48 000 kr.
Totalkostnaden reduceras med 50% av arbetsostnaden d.v.s. 24 000 kr till 136 000 kr.

Ja då borde det ju gå att göra ROT för det med ingår ju i arbetskostnad för bergvärme, men det står montering av bergvärme, är ju ett vitt begrepp:

Bara monteringen som en entreprenör hade läst det
Eller hela installationen som en beställare läser det

Då måste det ingå, även om fakturor kommer från två olika företag, man kan ju köpa en delad entreprenad och då måste ju den kosten ingå?

Det måste ju stämma? Kan ju köpa projektering av en entreprenör och installation av en annan, eller hur?




Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2010, 15:28:01 »
Vidare, är det någon som vet någon som kan göra ett sånt jobb  :)

Eller om det finns några enkla bra projekteringsanvisningar man kan utgå efter eller skall man göra dessa själv å komma med dem i detta forum för att få lite synpunkter på detta, så man kan skicka in lite mer info till entreprenören, så det vet vad de skall utgå efter.

Tack på förhand...

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projektering och besiktning
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2010, 16:38:47 »
Nibe har en bra sida med ideér, givetvis kan dessa ideér appliceras på alla andra märken också.

http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Utokad--Avancerad-information-/Bergvarmepumpar2/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7693
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Projektering och besiktning
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2010, 17:04:30 »
Rot avdraget gör den som "levererar" och jag skulle knappast tro att nån söker Rotavdrag på arbete som någon annan utfört. Och jag tror knappast att projektering är ett arbete som man får Rotavdrag för. Det man får avdrag för är själva arbetet med renovering, om eller tillbyggnad inte planeringen. Det är ju otroligt mycket projektering som aldrig blir annat än projektering,
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2010, 18:52:58 »
Rot avdraget gör den som "levererar" och jag skulle knappast tro att nån söker Rotavdrag på arbete som någon annan utfört. Och jag tror knappast att projektering är ett arbete som man får Rotavdag för. Det man får avdrag för är själva arbetet med renovering, om eller tillbyggnad inte planeringen. Det är ju otroligt mycket projektering som aldrig blir annat än projektering,
Ok men om jag gör så här, delar upp entreprenaden och naturligtvis gäller det ju projen av
anläggningen. Och nu hårddrar jag det lite extra, men problematiken är den samma.

Köper radiatorer av en som lev och monterar -> får ju ROT på det
Köper rörinstallationen av en som lev och monterar -> får ju ROT på det
Köper golvvärme installation av en som lev och monterar -> får ju ROT på det
Köper VP av en som installerar och monterar -> får ju ROT på det

Skatteverket godkänner 30% som arbetskostnad för bergvärme.

30% av arbetskost  godkänns ju, men vilka 30% står det ju inte?

Vem har då projekteringsansvaret? Vem ser till att det fungerar? Vem har totalansvaret för installationen? Men ja kan köpa en totalentreprenad av de som lev VP så får de se till att det fungerar? De har ju även proj eftersom de är totalisar. Så de får göra en bygghandling som sen husägaren godkänner? Men eftersom husägaren kanske inte har så bra koll låter han en konsult kolla på handlingen, som kanske kommer med lite kommentarer? Och som även besiktigar när jobbet är klart. Kan ja köpa städhjälp borde ja kunna köpa kunskapshjälp? Kan ju säja att dom var där å städ eftersom entreprenörerna "alltid" glömer kvar nåt ;)

Är det inte så det fungerar, trodde de flesta VP installationerna var totalentreprenader?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7693
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Projektering och besiktning
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2010, 19:20:43 »
Orsaken till att skatteverket godkänner 30 % är bla. upplägg liknande ditt. Och jag det vanligaste är en totalis. Ska du ha en fackman som projekterar och besiktigar kommer kostnaderna att stiga med många tusenlappar och resultatet torde ( i normalfallet) inte bli något bättre. Dessutom kan du inte godtyckligt utse en besiktningsman. Denne ska vara neutral och accepteras av bägge parter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2010, 06:46:51 »
Orsaken till att skatteverket godkänner 30 % är bla. upplägg liknande ditt. Och jag det vanligaste är en totalis. Ska du ha en fackman som projekterar och besiktigar kommer kostnaderna att stiga med många tusenlappar och resultatet torde ( i normalfallet) inte bli något bättre. Dessutom kan du inte godtyckligt utse en besiktningsman. Denne ska vara neutral och accepteras av bägge parter.

Ja? Men som jag skrev tidigare, så kan man köpa VP-installatören som en totalis, då är det han som har projekteringsanvar OCH funktionsansvar, dvs VP-installatören skall göra en bygghandling, hur vet jag annars vad jag köper?

Om en beställare inte är så bra på det tekniska utan behöver hjälp så ser jag inget hinder varför man inte skulle kunna köpa in tjänsten, granskning och besiktning. Och beställaren kan utse besiktningsman, det är ju vad som avtalats, fri avtalsrätt vad jag känner till!

Naturligtvis är det mot bygghandling som man besiktigar, inget tyckande det har ju inte avtalats, inget godtyckligt. Och varför skulle inte entreprenören gå med på val av besiktningsman? Jag förutsätter att både bes man och entreprenör är proffs?

kost vad kan de bli 8 * 600 = 4800:- inte så mycket om man köper en anläggning för 130 000:-
En vanlig bil sjunker ju mer i värde på typ 2 månader, väl invest pengar tycker jag

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Projektering och besiktning
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2010, 14:17:26 »
Orsaken till att skatteverket godkänner 30 % är bla. upplägg liknande ditt. Och jag det vanligaste är en totalis. Ska du ha en fackman som projekterar och besiktigar kommer kostnaderna att stiga med många tusenlappar och resultatet torde ( i normalfallet) inte bli något bättre. Dessutom kan du inte godtyckligt utse en besiktningsman. Denne ska vara neutral och accepteras av bägge parter.

Ja? Men som jag skrev tidigare, så kan man köpa VP-installatören som en totalis, då är det han som har projekteringsanvar OCH funktionsansvar, dvs VP-installatören skall göra en bygghandling, hur vet jag annars vad jag köper?

Om en beställare inte är så bra på det tekniska utan behöver hjälp så ser jag inget hinder varför man inte skulle kunna köpa in tjänsten, granskning och besiktning. Och beställaren kan utse besiktningsman, det är ju vad som avtalats, fri avtalsrätt vad jag känner till!

Naturligtvis är det mot bygghandling som man besiktigar, inget tyckande det har ju inte avtalats, inget godtyckligt. Och varför skulle inte entreprenören gå med på val av besiktningsman? Jag förutsätter att både bes man och entreprenör är proffs?

kost vad kan de bli 8 * 600 = 4800:- inte så mycket om man köper en anläggning för 130 000:-
En vanlig bil sjunker ju mer i värde på typ 2 månader, väl invest pengar tycker jag

Make till omstädig människa får man leta efter.! Om du vill dela upp totalentreprenaden i 4 delar och handla av 4 olika entreprenörer så blir det svårt att få den som levererar pumpen att stå för funktionsansvaret.
Tolkar jag dej rätt om du vill att VP-installatören ska proja fram en handling som du ska kunna gå ut och fråga på för att kunna köpa andra entreprenörer.
Det du verkar vilja ha är en generalentreprenad med fördig handling.
Köp in kompetensen INNAN du installerar. Ingen beskitningsman i världen kan göra en felprojad anläggning rättprojad för 5000:-
Tänk ett varv till, det är mitt tips!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2010, 15:49:36 »
Make till omstädig människa får man leta efter.! Om du vill dela upp totalentreprenaden i 4 delar och handla av 4 olika entreprenörer så blir det svårt att få den som levererar pumpen att stå för funktionsansvaret.
Skrev tidigare att detta var ett exempel, lite omständigt kan tänkas men frågan kvarstår.
Det är ju bara VP-entreprenören som är totalis, jag har inte påstått att de andra är totalisar då blir det lite problematiskt. VP entr är väl den enda som levererar en funktion?
De andra levererar ju bara materiel, eller? Eftersom entreprenören är en totalis så förutsätts ju att han tagit reda på alla omstädigheter, så att han kan göra sitt jobb rätt.
Tolkar jag dej rätt om du vill att VP-installatören ska proja fram en handling som du ska kunna gå ut och fråga på för att kunna köpa andra entreprenörer.
Det du verkar vilja ha är en generalentreprenad med fördig handling.
Köp in kompetensen INNAN du installerar. Ingen beskitningsman i världen kan göra en felprojad anläggning rättprojad för 5000:-
Tänk ett varv till, det är mitt tips!
Då tolkar du mig fel...
Naturligtvis så lämnar ju inte VP-entr inte ut någon handling utan en beställning, varför skulle han det? Kanske projat i förväg, då får han ju skylla sig själv.

Ingen besman kan göra en felprojad anläggning för 5000:- JUST DET!

HUR VET VI ATT DEN ÄR RÄTTPROJAD?

Om vi aldrig kan granska den???  ;)


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7693
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Projektering och besiktning
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2010, 17:21:42 »
Lycka till  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Projektering och besiktning
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2010, 20:22:48 »
Kom igen nu! Jag jobbar i den här branschen.
Menar du att en golvvärmeshunt och en radiator inte har någon funktion? Injusteringen,  också en väldigt stor del i funktionen. Vem gör den? Nej, du är ute på djupt vatten till ingen nytta!
Du kommer aldrig att få tag på en totalentreprenör som vill ta funktionsansvar på 100% av anläggningen när han fått sålt och installerat 50%. Speciellt inte när värsta konkurrenterna fått installera resten av systemet.
Om du nu lyckas knyta upp ett par tre entrepenörer och ett fel uppstår så är det att inbjuda till att alla skyller på alla och du får ta smällen. En entreprenör ETT problem.
 
Hur vet vi att det är rättprojat?
Svar: "Egenkontroll konstruktion" och "Egenkontroll beräkningar"
Dom egenkontrollerna tycker jag att du ska kräva in innan du handlar upp och inte efter utförd entreprenad vid slutbesiktning som annars är brukligt.
Du kan rådfråga vem som helst om de beräkningar som utförts är de som borde utföras eller om man bör komplettera med fler. Konstruktionen med avseende på funktion ska också kontrolleras vid proj.
I värsta fall får du se till att "handlingen" blir granskad av en oberoende.

Vi är uppe i ganska stora kontraktssummor när man har den här typen av proj och dokumentation. Var beredd att betala för det så löser det sej. Men du ska inte kräva fulländad dokumentation och beräkningsunderlag med ena handen medans du med andra handen trixar för att få det så billigt som möjligt. Dom två går inte ihop.

Kräver du hög nivå, kräver entreprenören betalning efter den nivån.

Jag säger också lycka till, men tänk till vad du egentligen är ute efter.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Projektering och besiktning
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2010, 04:51:09 »
Fint nu tycket ja att jag börjar få lite svar på frågorna men?
Kom igen nu! Jag jobbar i den här branschen.
Menar du att en golvvärmeshunt och en radiator inte har någon funktion? Injusteringen,  också en väldigt stor del i funktionen. Vem gör den? Nej, du är ute på djupt vatten till ingen nytta!

Injustering ser jag inte som en funktion, den gör man EN gång om man gör den bra, sen skall man inte behöva göra den om man inte påverkar installationen. Tex ventsystem om det injusteras och anläggningen varvtalsstyrsstyrs så är ju funktionen inte injusteringen utan det som gör att vent agg ökar/minskar i tryck., dvs flödet ökar och minskar? tex tryckgivaren - styrsystemet - frekvensaren. Tycker att det är ganska grunt här iallafall  :)

Men bra att du tog upp den, vem är mest lämpad till att göra den, i detta fall kanske totalentreprenören? Han vet ju redan vad det är för rad/golvärmesystem för att han har ju projat VP efter det? framledningtemp mm ....

Du kommer aldrig att få tag på en totalentreprenör som vill ta funktionsansvar på 100% av anläggningen när han fått sålt och installerat 50%. Speciellt inte när värsta konkurrenterna fått installera resten av systemet. Om du nu lyckas knyta upp ett par tre entrepenörer och ett fel uppstår så är det att inbjuda till att alla skyller på alla och du får ta smällen. En entreprenör ETT problem.

Jag ser det som tre entreprenörer, ETT problem som de får lösa...tillsammans
Hur vet vi att det är rättprojat?
Svar: "Egenkontroll konstruktion" och "Egenkontroll beräkningar"
Dom egenkontrollerna tycker jag att du ska kräva in innan du handlar upp och inte efter utförd entreprenad vid slutbesiktning som annars är brukligt.
Du kan rådfråga vem som helst om de beräkningar som utförts är de som borde utföras eller om man bör komplettera med fler. Konstruktionen med avseende på funktion ska också kontrolleras vid proj. I värsta fall får du se till att "handlingen" blir granskad av en oberoende.

Vi är uppe i ganska stora kontraktssummor när man har den här typen av proj och dokumentation. Var beredd att betala för det så löser det sej. Men du ska inte kräva fulländad dokumentation och beräkningsunderlag med ena handen medans du med andra handen trixar för att få det så billigt som möjligt. Dom två går inte ihop.

Kräver du hög nivå, kräver entreprenören betalning efter den nivån.

Jag säger också lycka till, men tänk till vad du egentligen är ute efter.

/Raptor

Tror att det kan vara svårt att få tag i egenkontroll konstruktion och beräkningar innan de fått betalt, är inte vanligt, har du fått det?

Vet inte om det skall vara så svårt att proja en vanlig VP-anläggning till en villa är ju typ två A4 sidor vi pratar om det görs rätt..tar på sin höjd 4 timmar om alla uppgifter finns.

Kräver inte hög nivå, kräver rätt nivå....  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!