0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gick ju hur bra som helst att tappa upp ett badkar på 400 l med ctc el.Höjde pannan till 70 gr och ställde upp patronen till 9 kw, funka hur bra som helst Thumbsup När karet va fyllt så hade pannan skjunkit till 53 gr, men de får man väl sägaär acceptabelt!Måste ju va bättre ekonomi att höja upp temp samt ställa upp effekt på patrondom få gånger man badar jämfört med duschar, istället för att koppla till en extravv-beredare eller?//Tomas
Kullabacken: Jag förstår inte hur ni resonerat när ni lagt till en extra VV beredare.Vi har valt att testa o köra utan elpatroner och kompensera vid dom tillfällen vattnet blir för "ovarmt" med fjärrstyrd extra varmvatten.Alternativet är ju bara att slå på elpatronerna i pannan igen och då ska man inte ha några problem med varmvatten förutom att man bränner lite mer ström... men knappast mer än vad en varmvattenberedare gör.
Att du har VV beredaren på 65Grader förstår jag pga legionella risken men har du verkligen behov av att ha EcoElen på samma nivå för Dusch o stekpannedisk?44-48gr räcker vid tappstället.
Citat från: rabalder skrivet 01 maj 2010, 14:32:32Att du har VV beredaren på 65Grader förstår jag pga legionella risken men har du verkligen behov av att ha EcoElen på samma nivå för Dusch o stekpannedisk?44-48gr räcker vid tappstället.nej 45 ºC i duschen räcker men inte mer. frågan är hur länge du har 45 ºC när du duschar.om jag inte har el patronen på och inte vvb, blir jag tvungen att använda extra VV. de fungerar men med lite planering.en otrolig skillnad mot när vi eldade med ved. då tog det 1-1½h innan man fick VV.vi körde med extra VV i ca2år. sen blev man mer å mer kräsen, så det blev en el-beredare. och nu är inte VV något problem.finns alltid VARMT vatten 60 ºCoch får se vad årsförbrukningen hamnar på med el beredaren.
Att flytta VP-givaren och att därmed får ut 14h ur VP är ju spännande åxå då alla andra får ut 0 i sådan kyla.