0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har gjort en del lösningar till fritidshus med bergvärme som jag tycker är vettigaste lösningen. Ekonomiskt på kort sikt kan det bli dyrare men på längre och om huset kommer att utnyttjas mer under värmesäsong är berg den vettigaste. IVT maskiner som jag kan bäst går att fjärrstyra om det är intressant. Glöm inte att det skall dimensioneras hål och maskin för ett året runt boende.
Hej.Och då sover ni lugnare när ni inte är i fritidshuset, bergvärme är mer självgående än luft/vatten, som kan behöva lite "handpåläggning" då och då för att fungera tillfredsställande.Detta är min högst personliga uppfattning efter några år här på forumet.
Citat från: nic2 skrivet 28 april 2010, 16:32:56Hej.Och då sover ni lugnare när ni inte är i fritidshuset, bergvärme är mer självgående än luft/vatten, som kan behöva lite "handpåläggning" då och då för att fungera tillfredsställande.Detta är min högst personliga uppfattning efter några år här på forumet.Vad är det för "handpåläggning"....du brukar göra på luft7vatten värmepumpar??Nyfiken!
Under alla år jag hängt här...har jag aldrig läst om någon luft/vatten som behövt avisas. Dock ofta på luft/luft pumpar. Däremot har jag sett massor av larmar på bergvärmepumpar, luft i brine, brine som läcker etc.
Med handpåläggning menas således återställning efter larm, avisning av ytterdel etc, vilket inte är helt lätt fixat på distans.