Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER  (läst 22720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janbengt12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
HEJ IGEN
NÅGON SOM HAR ETT ANTAL ÅRS ERFARENHET(10 eller mer) AV PROBLEM MED
FUKT ELLER MÖGEL EFTER ATT HA SLUTAT ANVÄNDA SKORSTENEN VID
VÄRMEPUMPSINSTALLATION. ENLIGT VISSA KÄLLOR SKALL DETTA VARA ETT STORT
KOMMANDE PROBLEM.
EN TICKANDE BOMB,SOM EN BYGGNADSPROFESSOR VID CHALMERS TEKNISKA
HÖGSKOLA UTTRYCKTE DET
TACK PÅ FÖRHAND

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #1 skrivet: 21 april 2010, 15:08:38 »
Jag har läst majoriteten av de över 300 000 inlägg som finns här i forumet, och jag kan inte påminna mig att det skrivits just nåt om detta innan du postade dina två inlägg.
Dock borde det kunna bli problem om man inte täcker sin skorsten, och förbättrar självdragsventilationen med nya eller kompletterar de befintliga tilluftsventilerna i huset.

Och snälla SKRIK INTE NÄR DU SKRIVER.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad janbengt12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #2 skrivet: 21 april 2010, 16:33:31 »
SNÄLLA ,LÅT INTE SOM MIN FRU(jobbar på en tidning).
Men tack SNÄLLA för svaret

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #3 skrivet: 21 april 2010, 18:05:36 »
Vi upplevde att luften inne blev sämre när skorsten blev kall. Men med ett par PAX-fläktar i badrummen blev det bättre. Skorsten började vittra så jag klädde in den med plåt. Vinden inspekteras med jämna mellanrum men jag har inte upptäckt några problem där ännu. Fast det har ännu bara gått 6 år sen jag bytte ut värmesystemet.

Problemet, anser jag, är snarare att många husägare inte har koll på sina hus. Tänk själva om ni anställde en fastighetsskötare och denne inte höll koll på värmesystem, vind, krypgrund osv. Som husägare är man faktiskt själv den där fastighetsskötaren (om man nu inte köper den tjänsten förstås). Har man inte lust eller intresse så finns det lägenheter att hyra.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad janbengt12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #4 skrivet: 21 april 2010, 18:39:32 »
Du har så rätt så.men rimligen försöker jag undvika ingrepp som riskerar ge mig
framtida onödiga problem.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa på
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #5 skrivet: 21 april 2010, 22:37:59 »
Om du är orolig över vad som kan hända med en oanvänd skorsten efter några år skulle du kunna se hur det gått för sådana, som när det begav sig, bytte från oljeeldning till el-panna. I den populationen borde det finnas många "fullskaleprov" som pågått ett antal decennier.

Vad jag kan förstå kan det inte vara någon skillnad  mellan värmepump eller el-panna vad avser fuktpåverkan eller mögelbildning i skorsten eller huskropp.

/Sven
Hus i Göteborg  2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter.  Total el ca:17000kWh/år.

2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #6 skrivet: 22 april 2010, 10:07:14 »
Vi bytte oljeeldning mot elpanna runt 1975. Huset är ett dragigt 50-talshus med stora vindsventiler (hela gavelfönster utbytta mot ventiler). Tilläggsisolerat på vind och under ny panel på fasad. Har inte sett några problem annat än att det är viktigt att täta vindsluckan ordentligt. Det blev svag svärtning av takpanelen ovanför luckan. Hade nyligen inspektion av skorsten och vind ua.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
Jag kan instämma i att det ytterst sällan blir några problem för att man slutar elda.
Några exempel:

1. Mitt föräldrahem, 2-plans lättbetonghus byggt 1963, oljeeldning användes från början och fram till 1982 då den nedgrävda oljetanken dömdes ut vid besiktning. Då hängdes en elkassett på bredvid den gamla pannan och huset värmdes enbart med vattenburen el fram till ca 2003 då bergvärme installerades. Skorstenspipan är igenpluggad i nedre änden med plastkassar fyllda med mineralull, och upptill ligger ett lock på skorstenen. Nu i vinter har huset fått mekanisk ventilation för att hålla ner radonhalten, innan dess var det bara självdrag.

2. Tvåvånings större trähus med källare byggt 1936. Huset har haft vattenburen värme redan från början, enbart ved fram till ca 1959 då en oljepanna fick komplettera den gamla vedpannan. Oljepannan anslöts till en rökkanal som tidigare hade använts för tvättgryta. I mitten av 70-talet byttes oljepannan mot en modernare men begagnad kombipanna, ungefär samtidigt upphörde all eldning i vedpannan. Efter ytterligare några år installerades ett par elpatroner i kombipannan, varefter oljeeldningen bara kördes under den kallaste delen av vintern. Sedan mitten av 90-talet har huset stått tomt större delen av tiden och används som fritidshus. Elvärmen samt på senare år en L/V och en L/L värmepump används för att hålla huset frostfritt och oljeeldningen körs bara för att t ex få upp värmen snabbt när folk kommer dit vintertid. Där kan man märka att klimatet i källaren har ändrats sedan oljeeldningen i stort sett upphörde, men det går inte att peka ut exakt vad det är som skiljer. Redan tidigare kunde källaren periodvis vara ganska fuktig pga dålig dränering. Ventilation med självdrag, de senaste åren kompletterad med en liten utsugsfläkt i garaget som får vara igång under vår och höst.

3. Tvåvånings timmerhus byggt kring förra sekelskiftet. Har aldrig haft vattenburen värme utan värmdes ursprungligen med lokala eldstäder. Vid renovering på 60- eller 70-talet revs eldstäderna bort och ersattes med direktverkande el, och det eldades inte alls under några tiotal år. På senare tid (80-tal) har en braskamin och en smal köksspis tillkommit, samtidigt tilläggsisolerades huset och fick ny ytterpanel. Den ursprungliga skorstenen finns kvar. Från början användes de nya eldstäderna mest för "myseldning", men i takt med ökande elpriser har det börjat eldas mer och mer på vintrarna. Det huset har aldrig haft några klimat- eller mögelproblem, åtminstone inte sedan mitten av 70-talet då nuvarande ägare köpte det. Ventilation med självdrag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
En tidigare väl fungerande självdragsvent kan sluta fungera lika bra när man går från eld till el.

Det kan leda till problem med fukt exempelvis. Därför kan det vara värt att göra någon åtgärd på venten så den fungerar bra igen

Kan även vara läge att göra ny radonmätning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2011, 21:35:30 »
En tidigare väl fungerande självdragsvent kan sluta fungera lika bra när man går från eld till el.

Det kan leda till problem med fukt exempelvis. Därför kan det vara värt att göra någon åtgärd på venten så den fungerar bra igen

Kan även vara läge att göra ny radonmätning

Har du någon egen erfarenhet av det och vilka åtgärder rekommenderar du isåfall?

Självdrag fungerar ju bra på vintern men sämre på sommaren oavsett om man eldar eller ej, på sommaren vädrar man dock mer och pannan går mindre eller inte alls, m.a.o är det ingen större skillnad mot tidigare. Man kan nog med fördel skydda skorstenen från regn, finns även de som sätter en fläkt i skorstenen för att bibehålla det undertryck pannan gav.
Jag har hört många tala om problemen med att gå från eldning till el men har dock varken sett eller hört talas om någon som faktiskt råkat ut för det. Tror personligen att de som råkat ut för problem är när man tilläggsisolerat gamla hus utan ångspärr utan att tänka till och på så sätt flyttat daggpunkten i konstruktionen
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
En del problem uppstår på vinden när eldningen slutar till förmån för el, i vissa hus.

Ingen ångspärr är inte bra och självdrag är inte heller bra  :o

Vid konvertering kan det vara läge att ha lite extra koll. Många har ingen koll
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2011, 06:24:17 »
Vi haller som bast pa med projektering av VP-anlaggning och i flera offerter har namnts huv till skorstenarna.
Det kan vara ett satt att undvika atminstone regnvatten i skorstenen.
Skorstenen bor fa ungefar samma temperatur som omgivningen och eventuell kondens kan komma ovan innantak och det blir inte mycket, knappast ett stort problem.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Speciellt inte efterssom du kommer ha koll!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2011, 09:28:40 »
Som vanligt finns alternativa synpunkter. Var och en skall naturligtvis göra sin egen bedömning utifrån tillgänglig information, erfarenhet och forskning.
Här är ett exempel på en annan uppfattning:
http://stoppapumparna.se/?p=35
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: FUKT OCH MÖGELVARNINGAR VID VÄRMEPUMPSINSTALLATIONER
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2011, 11:21:41 »
En del problem uppstår på vinden när eldningen slutar till förmån för el, i vissa hus.

Ingen ångspärr är inte bra och självdrag är inte heller bra  :o

Vid konvertering kan det vara läge att ha lite extra koll. Många har ingen koll

Men är det egna erfarenheter och har det i så fall varit i samband med tilläggsisolering?

Att självdrag inte är bra håller jag inte med om, det har fungerat i alla tider, anledningen till att man monterar mekanisk ventilation är ju att man tätar till husen nuförtiden i jakt på kilowattimmar och det passar inte självdrag.
Att förkasta självdrag som princip tycker jag är fel, det är väl snarare så att man misslyckats om man inte kan lösa ventilationen utan fläktar
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!