0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det enda man kan anmärka på Rickards koppling är att ev luftbubblor på inkommande brine går upp till konvektorn och inte till nivåkärlet. Jag skulle nog försökt sätta nivåkärlet på första avsticket istället.
Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!
Citat från: damo01 skrivet 20 april 2010, 22:04:42Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!En sexmeterspump blir perfekt. Anledningen är inte höjden, utan friktionsmotstånd och tryckfall i rör och ventiler. (höjden blir ju ~200 meter)
Rickard- hur upplever du att frikylan fungerar med ytjordvärme? Jag har aldrig installerat en sådan anläggning.
ahh, det förklarar vita ventilen.Carl N, var har du satt din on/off ventil? första eller andra blåa eller annan lösning?Vad var anledningen till ventilen? Lyckades aldrig få Kinnan att förklara detta...Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!
MorsFår inte riktigt ihop matematiken 600 l/h med 7/12 (dvs Δt=5) ger effekten enligt detta600/3600 x 4,19 x 5 = 3,49kWEnligt databladet läste jag bara snabbt att FST54 ska kunna ge 5,3kW vid full fart. Med Δt på 5 grader måste därför flödet vara 911 l/h.911/3600 x 4,19 x 5 = 5,320 meter rör i DN15 med flödet 911 liter/tim ger ett tryckfall i rörledningen (raksträcka) på ca 4 meter. Det stora problemet är hastigheten, nästan 2m/s i det röret. Det kommer att låta! Ovanpå de 4 metrarna har du kanske 1 meter i böjar samt knappt två meter i själva konvektorn. Skulle jag dimensionera skulle jag sätta ett DN28 som skulle ge ca 0,5m/s i rörledningen och ett totaltryckfall med konvektorn på runt 25kPa och då blir en UPS 25/60 nog rätt bra. Skulle nog räcka med en 25/40 oxå. Vet inte om prisskillnaden är stor...Trycksätta. Om du drar rören ovanför nuvarande påfyllningskärl bör du trycksätta. Sen om du ska trycksätta plaskärlet eler byta ut till ett i plåt är mer en smaksak... Glöm inte en säkerhetsventil bara på typ 3bar. Kolla även så att du kan avlufta ordentlig på högpunkten/erna. Konvektorerna brukar ha en luftninsgskruv men kommer rören till den ovanifrån måste du sätta en avluftare på högsta punkten.