Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kompressors livslängd?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Kompressors livslängd? (läst 12395 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Toprunner
Expert på värmepump
Stad/land: Katrineholm
Antal inlägg: 386
Karma +0/-0
Kön:
Toprunner
SV: Kompressors livslängd?
«
Svar #15 skrivet:
21 januari 2011, 09:01:41 »
Citera
Skulle vara kul att veta vad som gjorde att du valde R22? Det fanns ju både R502 och R12 då?
Loggat
Some call it global warming.. i am just freezing.
Fidusen
Värmepump??? Självklart!!
Expert på värmepump
Antal inlägg: 391
Karma +0/-0
Kön:
Fidusen
«
Svar #16 skrivet:
21 januari 2011, 20:24:46 »
Citera
Kcal Hej,
Ca 11000 kWh är inte mycket/ år!
Då kör du pumpen snällt, plockar kanske ut max 70% av kompressorkapaciteten, och då får du en betydligt ökad livslängd!
Men som i alla kompressorer finns det olja som bryts ner, den olja du använde vid installtionen är förbrukad flera gånger om, men det kanske du missade att skriva om oljebyte?
75000 drifttimmar = ca 16 år i medeltal vid normalvintrar.
Varför använde du vid det tillfället inte ett optimalt köldmedie?
Hur länge kan kompressorn hålla!? Om man beräknar med låg verkingsgrad och som i ditt fall få till/frånslag, så kan den hålla ganska länge, längst håller en kompressor som står i sin låda
Jag tror att du skarvar lite här och var vad gäller det mesta
MVH/Fidusen
Loggat
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom
Kcal
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Kcal
«
Svar #17 skrivet:
26 januari 2011, 16:48:17 »
Citera
Hej alla,
Trevligt med alla kommentarer. Att jag kom ihåg användarnamn och lösen efter att ha varit borta i 6 år är väl också kul.
” Låter den tight och fin fortfarande?”
Ja det tycker jag den gör. Men det är möjligt att kompressorn inte låter lika ”vass” som när den var ny men hörseln ändras väl också med åren, men det kan ju också bero på slitage och att oljan inte är lika fräsch längre. Oljan är aldrig bytt. (man byter väl inte oljan i en hermetiskt sluten kompressor).
Jag har en Ampere-meter och timräknare för kontroll av driften. Det kan vara en tillfällighet men jag noterar nu att den drar aningen mindre ström nu jämfört med tidigare. Det kan ju bero på beläggning på förångaren. Förångaren är en hembyggd koaxial, 15 meter PVC-slang med ett 7/8? invändigt kopparrör, lindat till ca 1 m diameter. En Grundfors CP2 (bytt en gång) matar vattnet från en borra.
Varför R22?
Jag tror att det beror på att jag blev rekommenderad denna kompressor och storlek. Jag minns faktiskt inte. Jag är inte i ”branschen” utan byggde i experimentsyfte efter att ha läst in mig på tekniken och ämnet. Läste då all litteratur som fanns att tillgå men det mesta har runnit ur för länge sedan.
11000 kWh är ingen bluff. Jag har under alla år fört loggbok över drifttid samt huset totala förbrukning. Eftersom jag vet att VP (kompressor och CP2) drar ca 3,3 kWh är det ju bara att multiplicera med antal timmar. Min senaste 12 mån. totalförbrukning ligger på 19000 kWh varav knappt 12000 kWh för VP.
Att det fortfarande fungerar beror väl på att det är en bra balans i systemets vätskeflöden. Men all mekanik har ju en begränsad livslängd så det är bara att fortsätta vara glad så länge som det fungerar.
Gamla frysboxar.
Jag har också en gammal Atlas MetroBox, förmodligen från tidigt 60-tal. Frugan vill gärna ha en ny men varför skrota något som fortfarande fungerar. Idag finns det ”gröna” frysboxar men jag värnar nog mer om miljön genom att fortsätta använda vår MetroBox. :-)
Allt är förgängligt och om Forumet (och jag) finns kvar lovar jag tala om när kompressorn rasar.
kCal
Loggat
Göran.w
Expert på värmepump
Stad/land: Tomelilla
Antal inlägg: 359
Karma +0/-0
Kön:
Göran.w
«
Svar #18 skrivet:
29 januari 2011, 07:11:22 »
Citera
31 år är en lång tid men jag blir inte jätte förvånad att den håller än.
Jag har jobbat med hushålls kyla i perioder i 20 år och har sett vilken katastrofall försämring av kompressorerna det blivigt.
När jag började med hushållskyla 1991 byte man ofta ut kyl-frysarna efter 20-25 år och då inte för att kompressorn havererat utan termostaten gett upp i kylen eller man ville bara ha något nytt.
I dag är det inte alls ovanligt med kompressor haveri innan skåpen ens blivigt 5 å gamla.
En dag på jobbet i mitten på 90 talet när jag hade en stund över rev jag av en kompressor från 50 talet och prov tryckte den för skojs skull.
Vid 44 bar slutade jag för slangen såg lite suspekt ut så jag sviktade men då steg den fortfarande i tryck och det är ganska impnerande.
Det var bättre för iaf kvalitets mässigt.
På 90 talet kostade en E-lux kyl ca 6000kr i dag kostar den midre.
Är det då så konstigt att sakerna inte håller i dag nä knappast.
Loggat
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"
jehu
Lekman men kanske en vacker dag
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2063
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #19 skrivet:
29 januari 2011, 14:02:11 »
Citera
En anledning att det höll bättre förr kan vara att man använde bättre gjutgods med grövre dimensioner. Låg vikt och tillverkningskostnad var inte prioriterade som idag.
Ofta tillverkat i Sverige. Produktionen p g a lönsamhet nu nedlagd eller exporterad.
Man använde elektromekanik istf elektronik med begränsad livslängd.
Allt var inte bättre förr, men det som var bättre förr var bättre förr.
Loggat
Villa 330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.
Plutus
Expert på värmepump
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Kön:
Plutus
«
Svar #20 skrivet:
29 januari 2011, 16:59:56 »
Citera
Mellan 50 och 100.000 timmar kan man räkna som rätt normal drifttid, Sen kan en kolv haverera första starten om den suger i sig vätska. Genom att mäta hetgastemperaturen kan man få en ganska bra bild av hälsotillståndet. Man byter normalt inte olja i en kylkompressor, bara om den blivit missfärgad av höga hetgastemperaturer t.ex. eller om den blivit utsatt för fukt.
Loggat
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #21 skrivet:
29 januari 2011, 17:53:59 »
Citera
jag vet om ett frysaggregat från sent 50tal som fortfarande är i drift! det är R502 köldmedium och flare-kopplingar, men det fungerade fortfarande så det har ju inte läckt några större mängder, dock var nivån i recievern lite låg, det skvalpade ca en centimeter under synglaset. fyllnadsmängden var 9.5kg.
jag var där och bytte en termostat. jag upplyste allt ägaren om att anläggningen inte får användas men jag bryr mig inte nåt större, förmodligen håller den flera år till och när det är dags för byte lär antagligen jag få åka dit och montera nytt.. det lär dock kosta en del att skicka in 9kg CFC för destruktion!
Loggat
Kcal
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Kcal
«
Svar #22 skrivet:
20 februari 2014, 19:01:11 »
Citera
Den ursprungliga frågan i denna tråd kan nu besvaras av mig själv:
Min kompressor gav upp efter 33 år eller strax under 100000 driftstimmar. Orsaken var en plötslig och oväntad kortslutning i motorlindningen. Vad som exakt orsakat kortslutningen lär nog aldrig gå att få svar på men jag har anledning misstänka att kompressorn intermittent tappat en fas då jag hittade ett misstänkt kontaktproblem i en kopplingsdosa. Trots att jag är ”petig” med kontroll och underhåll så missade jag detta.
Så jag fick tyvärr aldrig uppleva att kompressorn blev ”utsliten”.
Jag tror att kompressorhaveri många ggr. är orsakat av något annat än att själva kompressorn ”slits ut”.
Nåja, en ny kompressor är monterad och må den leva lika länge som den gamla…
Loggat
poan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
poan
«
Svar #23 skrivet:
20 februari 2014, 19:47:08 »
Citera
Hej
Intessant tråd. Därför var jag tvungen att kolla en av mina maskiner, installerad 1995 (en av de uskällda Marcus med R134A). Den har v72000h gångtid.
Den har få starter, I vissa lägen <10 /månad. Den har aldrig varit över 40C.
Brodermaskinen oxå markus, startades 1996. Den har dock ingen gångtidsmätare. Går nprmalt lite kallare, då den ligger först I seriekopplingen.
P-O
«
Senast ändrad: 20 februari 2014, 20:06:56 av poan
»
Loggat
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år
magneten
Kan värmepumpar
Stad/land: Munkedal
Antal inlägg: 175
Karma +0/-0
Kön:
magneten
«
Svar #24 skrivet:
20 februari 2014, 21:34:57 »
Citera
Hade en osby polar frysbox i källaren på mitt gamla hus ångrar sååå att jag inte tog med den när vi flyttade för 3 år sedan stor och rymlig med plats för två personer och en energiförbrukning på endast 1,4kWh/dygn måste ju ha varit stora A på sin tid. Det enda som fanns att anmärka på var mycket torrsprickor i gummilisten på locket, så med ny list hade den säkert gått ännu snålare!
http://www.flickr.com/photos/jaykayess/294179314/#
Avskyr dagens prylar med inbyggd livslängd, plastaskit!
Loggat
Begagnad IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i åker.
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.
Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp årsproduktion ca 3600 kWh Aktuell produktion:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1159
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #25 skrivet:
21 februari 2014, 21:32:27 »
Citera
åhh, där var den - den ena av dom två frysboxarna som jag känner till att de fungerar och som är lika gammal som jag själv - dvs. inte långt ifrån 50 år
spruckna gummilister är en vanlig åkomma men frysboxar lider inte av det på samma sätt som när kyl o frysskåp börja ha spruckna och läckande lister med kyla som hela tiden börja rasa nedåt och elförbrukningen kan rusa iväg ordentligt...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kompressors livslängd?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 831
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info