Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och termostat  (läst 41295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #30 skrivet: 09 april 2010, 18:59:41 »
Ni som inte anser att det fungerar utan termostater, ska naturligtvis använda dessa. Men att klandra installatörerna för att de ger rekommendationer, känns inte rätt.
Jag klandrar ingalunda installatören, det vore dödfött eftersom det är jag själv....  huvuddunk

Citera
Det går utmärkt att köra med aktiva termostater, när man kopplar värmepumpen mot en arbetstank 25 liter x kompressoreffekt. Till arbetstanken kopplas radiatorkretsen med egen cirkulationspump. Hur svårt kan det vara?
Jag har en volymtank (en VV-beredare kopplad i serie pÃ¥ Vb-fram) pÃ¥ 210 liter.  Fungerar som sagt perfekt i kombination med ettrörssystem.

Jag bara motsätter mig de som pÃ¥stÃ¥r att det skulle vara mer energibesparande att INTE köra med termostater.  Vissa VP-installationer är gjorda sÃ¥ att det är OLÄMPLIGT att köra med termostater.  Vissa hus och användarmönster kräver heller inte termostater.  Men helt klart (anser jag) är det att det naturligtvis är MER energibesparande att ANVÄNDA termostater, om man i övrigt har gjort installationen av VPn pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att detta lämpar sig och man har trimmat in rätt kurva.
« Senast ändrad: 09 april 2010, 19:24:17 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #31 skrivet: 09 april 2010, 19:16:57 »
SANSUN får inte köpa ngt av mig. Jag kommer få reklamationer resten av mitt liv *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #32 skrivet: 09 april 2010, 19:31:43 »
Hej Ridax!

Håller med om att EFTER rätt kurva är intrimmad så kan man spara något ytterligare med termostater.
Tvivlar starkt på att det är detta som någon här invänder mot, snarare att standardinstalltionen går till som den var hemma hos mig, ställ in högsta kurva och reglera på termostaterna, lätt för installatören och tillräckligt med värme.
Efter att tagit bort termostaterna sänkte jag kurvan från 9 -> 4 samt kwh från 17000 till 13500. Därefter har jag börjat använda några termostater igen för att kunna spara de sista kwh.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #33 skrivet: 09 april 2010, 19:32:08 »
SANSUN får inte köpa ngt av mig. Jag kommer få reklamationer resten av mitt liv *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Äh, kom igen nu - kräng en rumsgivare till sansun och få en nöjd Thermia-kund.
Om det är svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ tillbehör till Thermia sÃ¥ kanske folk väljer CTC eller Nibe istället och kan dÃ¥ köpa tillbehören i webb-butiker.  :P
Jag tror jag kollade upp priset på en Thermia rumsgivare åt en bekant för ett par år sedan, har för mig att priset var runt 600:-?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #34 skrivet: 09 april 2010, 19:45:42 »
Vet inte vad det är för årsmodell på VP men jag chansar. 950 kostar den om jag chansat rätt. Jag kan skicka den på Måndag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #35 skrivet: 09 april 2010, 19:53:57 »
Du är sancho min vapendragare :)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #36 skrivet: 09 april 2010, 20:04:51 »
Jag gjorde det för att spara el och pengar. Och då vill man ju köra pumpen
också så ekonomiskt som möjligt att få ut det mesta av den dyra investeringen.
Du kan inte regelmässigt sänka temperaturen i något rum beroende på tid på dygnet och du kan inte kompensera för lokala faktorer som orsakar övertemperatur (solinstrålning i en begränsad del av huset, braskamin, många gäster eller vad det nu kan vara).

Jag har aldrig haft någon behov att regelmässigt sänka tempen i något rum utan vill ha hela huset beboeligt
hela tiden.
Senaste fakta om samarbetet mellan inomhus och utomhusgivaren idag:  KL 19:00 hade pumpen stÃ¥tt 7,5 timmar
och temperaturen inne var hela 0,3 grader  över börvärde.
För mig personligen är det helt accepterat, inget rum sändes för varmt.

Den här diskussionen leder nog  inget vad, utan ni som vill kan fotsätta
så länge som ni tycker att det låter intressant.

Som jag redan skriver i min förra inlägg sÃ¥  kan var och en bestämma själv hur man vill ha det.
Jag själv är nöjd pÃ¥ min värme anläggning. 

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #37 skrivet: 09 april 2010, 20:23:43 »
Jag har aldrig haft någon behov att regelmässigt sänka tempen i något rum utan vill ha hela huset beboeligt hela tiden.
Bara för att du personligen inte har nÃ¥got sÃ¥dant behov sÃ¥ betyder det inte att ingen har det.  Vidare hur du har det JUST nu är ju inte avgörande.  Det hus som ALDRIG har nÃ¥gon övertemperatur (eller undertemperatur) saknar nog fönster eller stÃ¥r mitt i skogen med ständig skugga...

Sedan är inte frÃ¥gan enbart om man har nÃ¥got "behov" av att sänka temperaturen ibland.  FrÃ¥gan är väl främst om man utan att göra nÃ¥got speciellt avkall pÃ¥ boendekomfort kan sänka energiÃ¥tgÃ¥ngen.

Citat från: Remo
Varför skaffar man värmepump som inte är lika tyst som elpanna?
Jag gjorde det för att spara el och pengar. Och då vill man ju köra pumpen
också så ekonomiskt som möjligt att få ut det mesta av den dyra investeringen.
SÃ¥ här skrev du ju alldeles nyss.  Kanske du menar att när du nu har köpt en dyr värmepump sÃ¥ skall du använda den sÃ¥ mycket som möjligt?  Skruva upp kurvan rejält isÃ¥fall sÃ¥ att det blir riktigt varmt inne, dÃ¥ använder du ju VPn maximalt mycket... >:D

Om du däremot menar att sparad energi är sparad energi, så är det väl i så fall en kWh sparad genom sänkt temperatur när man inte är i rummet, eller genom att undvika övertemperatur, precis lika mycket värd som en sparad kWh sparad genom att sänka framledningstemperaturen?

Jag har i mitt andra hus (med fjärrvärme) sparat stora summor genom att sänka temperaturen i sovrummen pÃ¥ dagarna när vi inte är där och i vardagsrummet pÃ¥ natten när vi sover i sovrummen.  Jag har sparat bra mycket mer pÃ¥ det än jag nÃ¥gonsin skulle kunna spara pÃ¥ att trimma in precis rätt kurva pÃ¥ VPn i det andra huset.

I huset med VPn sparar jag ännu mer med termostaterna eftersom jag kan sänka temperaturen i huvuddelen av huset när vi inte är där, men eftersom användarmönstret där är ganska otypiskt så anser jag det inte helt rättvisande att ta till det som exempel
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #38 skrivet: 09 april 2010, 20:36:48 »
Vet inte vad det är för årsmodell på VP men jag chansar. 950 kostar den om jag chansat rätt. Jag kan skicka den på Måndag.
Oraklet min vän!  Thumbsup
Fungerar givaren? Du är ju inte sÃ¥ pigg pÃ¥ att lämna garantier sÃ¥ jag tycker att det är bäst att frÃ¥ga. Hoppas att det ingÃ¥r nergrävning av kabel i det priset.  studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #39 skrivet: 09 april 2010, 20:40:18 »
Det är exakt vad den kostar inte ett öre mer. Garanti?? vad är det????? ;D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #40 skrivet: 09 april 2010, 20:47:19 »

Ni som inte anser att det fungerar utan termostater, ska naturligtvis använda dessa. Men att klandra installatörerna för att de ger rekommendationer, känns inte rätt.
Jag klandrar ingalunda installatören, det vore dödfött eftersom det är jag själv....  huvuddunk

Citera
Det går utmärkt att köra med aktiva termostater, när man kopplar värmepumpen mot en arbetstank 25 liter x kompressoreffekt. Till arbetstanken kopplas radiatorkretsen med egen cirkulationspump. Hur svårt kan det vara?
Jag har en volymtank (en VV-beredare kopplad i serie pÃ¥ Vb-fram) pÃ¥ 210 liter.  Fungerar som sagt perfekt i kombination med ettrörssystem.

Jag bara motsätter mig de som pÃ¥stÃ¥r att det skulle vara mer energibesparande att INTE köra med termostater.  Vissa VP-installationer är gjorda sÃ¥ att det är OLÄMPLIGT att köra med termostater.  Vissa hus och användarmönster kräver heller inte termostater.  Men helt klart (anser jag) är det att det naturligtvis är MER energibesparande att ANVÄNDA termostater, om man i övrigt har gjort installationen av VPn pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att detta lämpar sig och man har trimmat in rätt kurva.


Mitt inlägg var riktad till sansun som skrev

Citera
Det finns bara en skola och det är varje enskild kunds behov och då skall man inte "enkelriktat" uppmana alla att inte använda termostater. Det är kundens val efter att installatören förklarat vad som gäller. Det här kan väl inte vara så svårt att ta till sig?


Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #41 skrivet: 09 april 2010, 21:18:06 »
*roflmao*    *roflmao*

 ja ungdomlig fart med en gammal gubbe som pekar  *roflmao*
  men att jämföra  ett par fullvuxna med  D-Q  och sancho  ::) förstÃ¥r nu varför du gillar ja vahette dom nu felstad nä färjestad vadet inte sÃ¥ lätt
 C-C :)  :)  :)  *vinkar*
;D
cc & Oraklet: såna här lösningar håller inte i längden gubbar:



cc, jag tror du gasade förbi oss på Essingeleden i förrgår, tänk på körkortet:


 *vinkar*
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #42 skrivet: 09 april 2010, 21:19:05 »
Mitt inlägg var riktad till sansun som skrev
Jo, jag är pÃ¥ det klara med det.  Har inga motsättningar mot vad du säger.  Mitt inlägg var väl främst riktat till Remo som skriver

Citera
Varför skaffar man värmepump som inte är lika tyst som elpanna?
Jag gjorde det för att spara el och pengar. Och då vill man ju köra pumpen
också så ekonomiskt som möjligt att få ut det mesta av den dyra investeringen.

Värmepumpen har olika verkningsgrad på olika temperaturer, det framgår både här på forumet
och tillvärkarnas datablad.
Sedan finns det två sätt att reglera temperaturen i rummet, via flödet och temperaturen på vatten
som cirkulerar på radiatorerna.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #43 skrivet: 09 april 2010, 21:21:28 »
Vet inte vad det är för årsmodell på VP men jag chansar. 950 kostar den om jag chansat rätt. Jag kan skicka den på Måndag.
Oraklet min vän!  Thumbsup
Fungerar givaren? Du är ju inte sÃ¥ pigg pÃ¥ att lämna garantier sÃ¥ jag tycker att det är bäst att frÃ¥ga. Hoppas att det ingÃ¥r nergrävning av kabel i det priset.  studs
sansun
Aj tusan, har du en kulvert också.
GÃ¥r det inte att dra kabeln genom ett av kulvertrören?  Sc:,h
Kavla upp skjortärmarna nu sansun, detta fixar du.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #44 skrivet: 09 april 2010, 22:00:57 »
...
när man lägger kulvert åker alltid ett blind kabelrör med för eventuell komunikation mellan fastigheterna.
c-c *vinkar*
Låter smart, kolla om du har ett blint kabelrör i kulverten sansun.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!