0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle tippa på att det kan vara shuntventilen som fastnatAlternativt någon tempgivare som visarfel
Citat från: Lmf skrivet 04 april 2010, 21:46:58Skulle tippa på att det kan vara shuntventilen som fastnatAlternativt någon tempgivare som visarfelHej allihopa,jag tror jag hittat shuntventilen,den sitter på sidan av pannan ,det finns en pinne som går i ett spår,den knäpper till men flyttar sig ej längs spåret,röret är varmt före ventilen men svalt en dm efter ventilen i röret som går till elementen,har provat att knacka lite på baksidan av ventilen,men ingen verkan,kan man sära på plastkåpan och manuelt snurra på hjulet som sitter i kåpan och på så sätt släppa fram värmen ?vad att göra ? mvh Thomas
Citat från: tompaz skrivet 05 april 2010, 11:02:50Citat från: Lmf skrivet 04 april 2010, 21:46:58Skulle tippa på att det kan vara shuntventilen som fastnatAlternativt någon tempgivare som visarfelHej allihopa,jag tror jag hittat shuntventilen,den sitter på sidan av pannan ,det finns en pinne som går i ett spår,den knäpper till men flyttar sig ej längs spåret,röret är varmt före ventilen men svalt en dm efter ventilen i röret som går till elementen,har provat att knacka lite på baksidan av ventilen,men ingen verkan,kan man sära på plastkåpan och manuelt snurra på hjulet som sitter i kåpan och på så sätt släppa fram värmen ?vad att göra ? mvh ThomasMan brukar kunna vrida ställmotorn ett kvarts varv och lyfta av den uppåt, sen kan du manuellt motionera ventilspindeln ett antal gånger för att sedan återmontera ställmotorn - det brukar funka.
Jag vet inte vilken modell av växelventil du har, men på min tror jag att det räcker att trycka ställmotorn nedåt och vrida ett kvarts varv motsols.Kanhända det var nån liten spärr man skulle hålla in också, men är inte säker.
Om tempgivaren för utetemp visar för mycket kan den stå i sommarläge, och då växlar den kanske inte över till radiatorvärme, har du kollat så alla tempgivare verkar visa rimliga värden.Det skadar inte att köra manuellt utan ställmotor, men du kommer att bli utan tappvarmvatten efter ett slag..
Citat från: Rickard skrivet 05 april 2010, 16:37:52Om tempgivaren för utetemp visar för mycket kan den stå i sommarläge, och då växlar den kanske inte över till radiatorvärme, har du kollat så alla tempgivare verkar visa rimliga värden.Det skadar inte att köra manuellt utan ställmotor, men du kommer att bli utan tappvarmvatten efter ett slag.. Har ingen aning om var jag ser att tempgivaren visar för mycket,har ingen digitalpanel utan en med vred,har tagit loss plasthöljet ( ställmotorn ) så nu går det fram värme til elementen,kan man skruva isär ställmotorn och kolla om den gått sönder när shuntventilen hängde sig eller kan man ta med den till en vvsbutik och få kollat den alt låna en annan och prova hemma
Citat från: tompaz skrivet 05 april 2010, 19:37:03Citat från: Rickard skrivet 05 april 2010, 16:37:52Om tempgivaren för utetemp visar för mycket kan den stå i sommarläge, och då växlar den kanske inte över till radiatorvärme, har du kollat så alla tempgivare verkar visa rimliga värden.Det skadar inte att köra manuellt utan ställmotor, men du kommer att bli utan tappvarmvatten efter ett slag.. Har ingen aning om var jag ser att tempgivaren visar för mycket,har ingen digitalpanel utan en med vred,har tagit loss plasthöljet ( ställmotorn ) så nu går det fram värme til elementen,kan man skruva isär ställmotorn och kolla om den gått sönder när shuntventilen hängde sig eller kan man ta med den till en vvsbutik och få kollat den alt låna en annan och prova hemma Har nu haft av ställhuset ca 2 timmar och elpatron gick igång,rören varma som tusan och vattenmängden ökat i pannan pga expansion antar jag,så jag satte tillbaks ställhuset och luftade så att vattenmängden sjönk lite , inställning sommarvärme är av /mvh Thomas
Citat från: tompaz skrivet 05 april 2010, 22:05:56Citat från: tompaz skrivet 05 april 2010, 19:37:03Citat från: Rickard skrivet 05 april 2010, 16:37:52Om tempgivaren för utetemp visar för mycket kan den stå i sommarläge, och då växlar den kanske inte över till radiatorvärme, har du kollat så alla tempgivare verkar visa rimliga värden.Det skadar inte att köra manuellt utan ställmotor, men du kommer att bli utan tappvarmvatten efter ett slag.. Har ingen aning om var jag ser att tempgivaren visar för mycket,har ingen digitalpanel utan en med vred,har tagit loss plasthöljet ( ställmotorn ) så nu går det fram värme til elementen,kan man skruva isär ställmotorn och kolla om den gått sönder när shuntventilen hängde sig eller kan man ta med den till en vvsbutik och få kollat den alt låna en annan och prova hemma Har nu haft av ställhuset ca 2 timmar och elpatron gick igång,rören varma som tusan och vattenmängden ökat i pannan pga expansion antar jag,så jag satte tillbaks ställhuset och luftade så att vattenmängden sjönk lite , inställning sommarvärme är av /mvh ThomasHar ringt ivt så det kommer en kille i veckan och kollar vpn / tack för all hjälp