0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! En kompis till mig har spänt en najtråd från den ena husgaveln till den andra. Han påstår att det har gjort nytta.Fördelen med denna variant är att den är mer eller mindre gratis ! IFALL det funkar ?Provade själv något mosspreparat ( någon billigare variant ) Hade skylift hemma å sprutade halva taket. Inget resultat syntes efter sprutning eller efter några månader.Däremot efter vintern, å snöras 38 graders lutning så märktes att mycket mossa hade följt med snörasen.Mvh tyke
Kan intyga att bensaltensid fungerar. ThumbsupJag köpte från alltfraktfritt.com för ett par år sedan och har behandlat både stenläggning, tak och "grön" färgad panel som skulle vara vit.Det blir som nytt, men det tar tid. På takets norrsida borstade jag bort mossan först för att kunna komma åt överallt. Nu två år senare är taket helt rent, men man ser resultat mycket tidigare än så.Lav tar längst tid att bli av med. Tänk på att det behöver vara uppehållsväder minst 12h efter behandling.Kommer jag ihåg det rätt skulle det vara 1.6%, dvs 1,6 dl bensaltensid (50%) till ca: 5 liter vatten.Jag blandade 1,8%.
joka83ed, hur har det gått för dig? Har just nu en måg uppe på taket, jag ska göra något själv sen. Grön Fri eller billigare alternativet?// Kento
larryd. ibland kan det vara bättre att gifterna hamnar i marken än kommer ut i det kommunala avloppet. Eftersom reningsverken "drivs" av bakterier är det inte så bra om bakteriedödande medel spolas ut. Näringsrika medel mm däremot är bättre att spola ut till detta avlopp än att det sipprar ut i bäckar och åar.Det verkar som om medlen kanske inte alltid är så snabbverkande men att de å andra sidan har effekt i många år.