0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad krävs för att hindra ett vattendrag från att frysa? Räcker det med en kraftig pump, eller måste det till lite värme?På tomten har jag en liten å (Lidan) som fryser på vintern. Jag skulle vilja hålla lite öppet vatten under vinterhalvåret, så att änder och andra fåglar och djur har god tillgång till vatten. Några kvadratmeter isfritt intill stranden skulle nog räcka?
Det finns strömbildare att köpa i båttillbehörsbutiker den gör så att det varmare vattnet som finns på botten strömmar upp till ytan http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder7/7969-3400.jpg
Förutsättningen är att det finns varmare vatten på botten men är inte ån bottenfrusen så bör det finnas. Normalt ligger bottentempen på ca 4 grader i en sjö men i en å kanske det är lägre. Att få fart på vattnet med hjälp av tryckluft funkar säkert det med men det lär kosta en hel del extra.
Citat från: smurfen72 skrivet 03 april 2010, 11:26:05Förutsättningen är att det finns varmare vatten på botten men är inte ån bottenfrusen så bör det finnas. Normalt ligger bottentempen på ca 4 grader i en sjö men i en å kanske det är lägre. Att få fart på vattnet med hjälp av tryckluft funkar säkert det med men det lär kosta en hel del extra.Lidan blir absolut inte bottenfrusen. Nu i vinter har vi väl haft som mest en halvmeter is och det får väl ändå ses som en extremt kall vinter.Citat från: smurfen72 skrivet 03 april 2010, 10:37:55Det finns strömbildare att köpa i båttillbehörsbutiker den gör så att det varmare vattnet som finns på botten strömmar upp till ytan http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder7/7969-3400.jpgDet där ser ut som en liten motor med en propeller på och en korg...? Borde man ju kunna fixa nåt sånt själv...
Att få vattnet i rörelse borde väl räcka, så som sansun beskriver dom gjorde på sågverken förr i tiden är ju ett alternativ.(By the way, hur gammal är du sansun då du minns detta sätt på sågverk? Att lägga virke i blöt är ju idag inte tillåtet, förutom i Rottneros på bruket som får dispens och så kan det hända att det förekom under Gudrun men det ska jag ha osagt. Nån som vet när det blev stopp på att lägga virket i vatten, kanske avtog successivt iom industriernas fall eller var det stopp på att lägga virke i blöt som blev industriernas fall kanske?) Hur som helst så är det iaf bara Bruket i Rottneros (Värmland) som lägger virket i blöt idag, där är ju vattnet strömt i rännorna så virket ska åka med ut i dammen, där fryser det ju inte men vad dom använder sig av vet jag inte, nån som vet vad som gör att det blir strömt?
Flytande vatten är varmare än >= 4°C.
Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 13:27:21Flytande vatten är varmare än >= 4°C.Vad menar du med detta? Mig veterligt är vatten varmare än ca 0° flytande.