0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.msg306353#msg306353
Citat från: rabalder skrivet 02 april 2010, 00:24:12http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.msg306353#msg306353Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel. Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren
Citat från: krilet skrivet 02 april 2010, 08:51:07Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel. Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren tanken med ecoel och ecoheat är att man ska köra med elpatron. för att den lösningen som dom har så är det svårt att säkerställa en bra VV komfort utan el-patron.man kan också sätta en el VVB i serie efter pumpen.vill man spara lite extra så stänger man av elpatronen och använder extra VV funktionen.att få upp samma temp i övre som undertanken lyckas inte jag heller med.har du begränsat max temp till 52 ºC eller stannar den på max retur på 48 ºC?kanske kan du sänka farten på laddpumpen.
Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel. Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren
Övre pannan fungerar som en vv beredare har jag fått förklarat för mig men om den aldrig når 55 grader så bildas det bakterier eller? Tanken är att vattnet ska nå 60 grader i en 55 graders körning för att döda alla bakterier i vattnet?Läser nämligen att jag inte är ensam om att aldrig nå 55 eller 60 grader i vv det kan en då inte vara så bra för för en längre period om vattnet står stilla i beredaren om man tex åker iväg ett tag.
Har sänkt laddpumpen läge 2 värkar vara bäst hemma hos mig.Tyvärr så lovade säljarna att jag ska klarar mig utan problem med bara pumpen har nämligen frågat flera säljare och fått samma svar.så det enda att göra är att köra el-patronen året om för att få rätt temp på vattnet? genomsnittsvärdet på den övre är 45 grader så patronen ska värma ca 10 till 15 grader på el-patron för att det ska vara rätt? för när 55 graders körningen hoppar igång så vill den övre ha 60 grader uppe. går det inte att höja nedre pannan den ligger alltid på 40 grader förutom när den hoppar igång till 55?
Jag förstår hur det funkar, men som sagt pumpen reagerar inte när jag aktiverar extra vv funktionen..Någon med samma problem?//Tomas
Citat från: cbr900 skrivet 02 april 2010, 17:52:52Jag förstår hur det funkar, men som sagt pumpen reagerar inte när jag aktiverar extra vv funktionen..Någon med samma problem?//TomasHejJag testade funktionen på min pump. Pumpen stod still och börvärdet var 42º medan tempen i pannan var 39º dvs när tempen sjunkit till 37º skulle pumpen gjort en normal start och värmt till 42º.Nu aktiverade jag extra VV genom att välja "ja" direkt i huvudmenyn. Det som då hände var att pumpen startade direkt och börvärdet sattes till 55º. Efter att pumpen gått en liten stund valde jag bort varmvattenkörningen genom att sätta "nej" vid extra VV i huvudmenyn. Pumpen stannade och börvärdet ändrades tillbaka till 42º och när tempen fallit till 37º startade pumpen som vanligt.Om din pump inte reagerar när du aktiverar "extra VV", är det något fel i systemet, den ska starta direkt och sätta börvärdet till 55º.//Ronnie